StoryEditor

Výrobné pásy BMW a VW sa zastavili

24.06.2003, 00:00

Štrajk vo východnom Nemecku v dôsledku skrátenia pracovného týždňa z 38 na 35 hodín vstúpil do štvrtého týždňa a priostruje sa. Pre štrajk u dodávateľa prevodoviek ZF Getriebe GmbH v Brandenbursku sa včera zastavili výrobné pásy BMW v Regensburgu, Mníchove a Dingolfingu, ktoré vyrábajú 1 800 vozidiel denne. Mníchov vyrába denne 800 vozidiel trojkovej série typu Limousine a Compact, Regensburg zhruba 850 vozidiel typu Touring, Coupé a Cabrio. Podľa údajov BMW táto prestávka môže trvať až 10 dní a zhruba 10 tis. zamestnancov si muselo vziať nútené voľno, z čoho približne 50 % v hlavnom sídle BMW v Mníchove. A hoci koncern nevyčíslil škody, odborník Ferdinand Dudenhöfer odhaduje pokles obratu na 38 mil. eur denne a zisku na 4 mil. eur. denne.
Volkswagen tiež vyhlásil pre zamestnancov vo Wolfsburgu skrátený pracovný čas a včera odpočívali jeho továrne v Drážďanoch, Zwickau, Moseli, Lipsku a Chemnitzi. Hovorca VW pre denník Handelsblatt uviedol, že v prípade pokračovania štrajku sa zastaví aj výroba modelu Golf a Lupo v samotnom srdci koncernu -- vo Wolfsburgu -- s dennou kapacitou približne 2 tis. týchto vozidiel. Pre štrajk v Moseli, ktorý denne vyrába 1 100 Passatov a Golfov a 3 200 motorov, sa doteraz produkcia znížila zhruba o 13-tisíc kusov. Podľa údajov hovorcu VW od polovice týždňa môže štrajk zasiahnuť aj výrobu modelu Touran.
Ako informuje časopis Spiegel, Audi zasa oznámilo, že štrajk ohrozuje výrobu modelu A4 v Ingolstadte, ktorý má denný objem produkcie 1 300 vozidiel a modelu A8 v Neckarsulme (110 kusov). Produkcia A6, A3 a TT-Roadster zatiaľ dôsledky nepocítila.
IG Metall včera vyzvala zamestnancov spoločností DeTeWe Service Center, ZF Getriebe GmbH, DaimlerChrysler a Thyssen Umformtechnik und Guss, aby prerušili prácu. Koncom minulého týždňa sa na štrajku podieľalo približne 3-tisíc pracovníkov v siedmich podnikoch v Brandenbursku. Ako pre denník Die Welt povedal jeden z predstaviteľov odborovej organizácie IG Metall Hasso Düvel, odborári však nechcú ďalšie priostrenie situácie, ale rýchle a rozumné riešenie konfliktu. Podľa viceprezidenta IG Metall Jürgena Petersa nežiadajú skrátenie pracovného týždňa naraz, ale postupne. Vzhľadom na priostrovanie tohto konfliktu sa odbory dostávajú pod čoraz väčší tlak. Politici aj ekonómovia sa totiž obávajú negatívnych dôsledkov pre východné Nemecko a spolkový minister hospodárstva Wolfgang Clement varoval pred prepúšťaním v prípade skrátenia pracovného týždňa. Prezident mníchovského ekonomického inštitútu Ifo Hans-Werner Sinn upozorňuje, že kratší pracovný týždeň sa z hľadiska zamestnávateľov rovná zvýšeniu miezd, takže východné Nemecko stratí svoje výhody a podniky sa presunú do krajín s lepšími investičnými podmienkami.
Túto hrozbu potvrdzujú aj oznámenia spoločností Siemens, BMW, Opel a ZF Friedrichshafen AG o prehodnotení investícií vo východnom Nemecku. BMW zároveň prehodnocuje investície vo východnom Nemecku, hoci továreň v Lipsku, ktorá je v súčasnosti vo výstavbe, nebude ohrozená. Spoločnosť do novostavby investuje 1,3 mld. eur, výroba vozidiel série 3 sa tu má začať v roku 2005 a továreň má vytvoriť približne 5 tis. pracovných miest. Koncern však mieni pozorne preskúmať dôsledky 35-hodinového týždňa na svoje aktivity.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
29. apríl 2024 01:10