StoryEditor

Vplyv Číny na svetové hospodárstvo

02.07.2003, 00:00

Hoci vírusové ochorenie SARS zasiahlo hospodársky rast Číny, vplyv ázijskej ekonomiky na svetové hospodárstvo sa neustále zvyšuje. Aj napriek epidémii zaznamená hospodárstvo jednej z najľudnatejších krajín na svete v tomto roku rýchlejší rast v porovnaní s minulými rokmi. Už v prvom štvrťroku dosiahla Čína 9-percentný rast, najrýchlejší za posledných šesť rokov. Aj vďaka svojmu členstvu vo Svetovej obchodnej organizácii, ktoré získala koncom roku 2001, je jej hospodárstvo dnes oveľa menej závislé od politiky štátu. Miera jej vplyvu na rast svetového hospodárstva sa z roka na rok výrazne zvyšuje. Informoval o tom ekonomický denník The Economist.
V minulom roku dosiahla kombinovaná hodnota čínskeho dovozu a vývozu asi 620 mld. USD, pričom podiel krajiny na svetovom obchode vzrástol až na 4,7-percentnú úroveň, čo je skoro dvojnásobok z roku 1995 (2,7 %). Najväčší podiel na zahraničnom obchode ázijskej krajiny má hlavne rýchlo sa rozvíjajúci oceliarsky sektor. Analytici predpokladajú, že pri svojom súčasnom rýchlom raste môže Čína už v blízkej budúcnosti predbehnúť aj takú krajinu, akou je Japonsko, ktoré je najväčším dovozcom železnej rudy na svete. V posledných rokoch investovali čínski oceliari veľký objem peňazí do výstavby nových závodov a na modernizáciu starších prevádzok. Táto investícia sa im už vracia aj s úrokami. Ešte pred desiatimi rokmi bol podiel Ázie na svetovej produkcii a spotrebe ocele asi 30-percentný. Dnes už len samotná Čína dokáže pokryť štvrtinu svetovej výroby a dopytu po oceli. Krajina si však nezískala postavenie len objemom produkcie, ale aj vysokou kvalitou oceliarskych produktov. A keďže náklady na výstavbu oceliarskych závodov v Číne sú asi o 60 % nižšie v porovnaní s ostatnými oceliarskymi veľmocami, ázijská krajina sa stala pre ne silnou konkurenciou. Jednou z hlavných príčin prudkého rozmachu čínskeho oceliarskeho priemyslu je v prvom rade rast domáceho dopytu po autách. Len v minulom roku sa predaj nových vozidiel v Číne zvýšil o rekordných 56 % na 1,13 milióna vozidiel.
Na medzinárodný obchod má okrem oceliarskeho značný vplyv aj energetický sektor Číny. V krajine neustále rastie dopyt po rope a tekutom zemnom plyne. Už dnes je Čína tretím najväčším spotrebiteľom ropy hneď za USA a Japonskom. Analytici odhadujú, že pokiaľ sa dopyt po rope v Číne bude ročne zvyšovať o 3,3 %, do roku 2025 sa import čierneho zlata do krajiny vyšplhá takmer na 11 mil. barelov ropy denne. Narastajúci dopyt po rope, ako aj iných komoditách zo strany Číny výrazne vplýva aj na ceny nákladnej dopravy, ktorá sa z roka na rok neustále zvyšuje.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
01. máj 2024 06:40