StoryEditor

Najviac vzrástla telekomunikácie

10.03.2005, 23:00
Aj keď najväčší podiel na produkcii Tesly Liptovský Hrádok predstavuje kovovýroba, firma chce zvyšovať elektrotechnickú a telekomunikačnú produkciu.
Plnenie zámerov ekonomickej efektívnosti Tesly Liptovský Hrádok vlani negatívne ovplyvnil vývoj cien hutníckych materiálov. Jeho dosahy sa prejavili už vo februári a trvali prakticky až do konca roka, pričom ceny niektorých komponentov pre kovovýrobu vzrástli oproti pôvodne kontrahovaným cenám až 1,6-násobne. Keďže Tesla vyše 66 percent produkcie vyváža do krajín Európskej únie, na zisk spoločnosti mal dosah aj výmenný kurz slovenskej koruny oproti euru, ktorý sa posilnil.
Rokovania s odberateľmi o čiastočnom premietnutí týchto vplyvov do predajných cien výrobkov neboli podľa ekonomického riaditeľa Daniela Devečku vždy úspešné. Preto Tesla musela utlmiť produkciu niektorých skupín výrobkov, pri ktorých efektívnosť nedosahovala požadované parametre.
Tieto negatívne vplyvy, ktoré firma vyčíslila na vyše 17 miliónov korún, sa premietli do hospodárskeho výsledku Tesly. "Je nižší, ako sme predpokladali, aj ako naznačovali tendencie v priebehu roka. Zisk pred zdanením 7,2 milióna korún je však napriek tomu potvrdením rastového trendu posledných rokov," povedal Devečka.
Rast firma eviduje aj v predaji vlastných výrobkov a služieb. Na takmer 14-percentnom zvýšení sa podieľala celá štruktúra výroby, no prím hrala telekomunikačná technika, kde nárast predstavuje takmer 300 percent. Podľa Tesly však nemožno hovoriť o návrate firmy na pôvodné pozície v telekomunikačnej oblasti. Podniku sa však podarilo položiť základy serióznej spolupráce so Slovak Telecomom a koncovými používateľmi v zdravotníctve, školstve, vo verejnej správe a v miestnej samospráve, ktorí využívajú služby Slovak Telecomu prostredníctvom pobočkových ústrední vyvinutých a vyrobených v Tesle.
Na domácom trhu sa liptovský výrobca presadil s digitálnym komunikačným systémom typového radu UE aj v oblastiach, ktoré boli v posledných rokoch doménou veľkých zahraničných telekomunikačných firiem. V spolupráci s Alcatelom vybudoval napríklad pevnú telekomunikačnú sieť ministerstva obrany a s Ericssonom zasa sieť ministerstva vnútra.
Aj keď najväčší podiel z vlaňajších tržieb 364 miliónov korún, až 63 percent, predstavovalo spracúvanie plošných a profilovaných materiálov, čiže kovovýroba pre elektrotechnickú, telekomunikačnú, strojársku a potravinársku výrobu, Tesla v súlade so stratégiou rozvoja spoločnosti do roku 2008 chce zvyšovať podiel elektrotechnickej a telekomunikačnej produkcie.
Kontakty s významnými európskymi výrobcami, dodávateľmi a subdodávateľmi telekomunikačných systémov a automobilových elektrotechnických komponentov vytvárajú podľa Devečku predpoklady pre splnenie tohtoročných ekonomických cieľov, ktoré však odmietol bližšie špecifikovať. Dodal, že by ich mala podporiť certifikácia na normu ISO 14000, ako aj angažovanosť v očakávaných outsourcingoch v Slovak Telecome, Slovenskej pošte a ďalších firmách. "Sme pripravení prebrať zodpovednosť za manažovanie a riadenie telekomunikačných činností, ktoré budú predmetom outsourcingu," dodal Devečka.

Vývoj vybraných ukazovateľov Tesly Liptovský Hrádok
 

2001

2002

2003

2004

Predaj celkom (tis. Sk)

302 395

279 270

318 967

363 979

Pridaná hodnota (tis. Sk)

130 415

115 380

116 035

135 147

Prepočítaný stav prác

663

494

533

462

Produktivita práce z predaja (Sk/osoba)

456 101

565 324

598 437

787 833

Produktivita práce z pridanej hodnoty (Sk/osoba)

196 704

233 563

217 702

292 526

Priemerná mzda (Sk)

11 515

12 941

11 917

13 319

Zdroj:Tesla Liptovský Hrádok, a s.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 08:13