StoryEditor

Hyundai úspešne preniká na rozvíjajúce sa trhy

15.06.2005, 00:00
Kórejskí producenti automobilov začínajú čoraz intenzívnejšie prenikať na rozvíjajúce sa trhy. Úspechy na týchto trhoch dosahuje najmä automobilka Hyundai Motor Co., a to ja napriek tomu, že prišla na rozvíjajúce sa trhy medzi poslednými. V Indii napríklad spoločnosť Maruti Udyong Ltd., ktorú kontroluje japonská automobilka Suzuki Motor Corp., ešte v 90. rokoch ovládala až 80 percent tohto trhu, dnes sa však situácia zmenila, práve Hyundai sa podarilo získať na indickom trhu jedno z najsilnejších postavení a súčasne sa už usiluje o získanie vedúcej pozície v oblasti malých vozidiel.

Kórejskí producenti automobilov začínajú čoraz intenzívnejšie prenikať na rozvíjajúce sa trhy. Úspechy na týchto trhoch dosahuje najmä automobilka Hyundai Motor Co., a to ja napriek tomu, že prišla na rozvíjajúce sa trhy medzi poslednými. V Indii napríklad spoločnosť Maruti Udyong Ltd., ktorú kontroluje japonská automobilka Suzuki Motor Corp., ešte v 90. rokoch ovládala až 80 percent tohto trhu, dnes sa však situácia zmenila, práve Hyundai sa podarilo získať na indickom trhu jedno z najsilnejších postavení a súčasne sa už usiluje o získanie vedúcej pozície v oblasti malých vozidiel. V Číne, kde Hyundai začal predávať svojej modely až v roku 2003, sa spoločnosti podarilo raketovou rýchlosťou zvýšiť predaj, ktorý v prvom štvrťroku 2005 dosiahol celkovo 56 064 súprav modelov Elantras a Sonata -- predaný počet viac než dvojnásobne prekročil predaj v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Na trhu v Rusku sa automobilke Hyundai podarilo v minulom roku prepracovať medzi najpredávanejšie značky roku 2004.
Stabilný rast predaja kórejskej spoločnosti na trhu v USA začal priťahovať pozornosť nielen investorov, ale aj konkurencie. Avšak úspešné presadenie sa na rozvíjajúcich sa trhoch je pre Hyundai dôležitou súčasťou jej strategického cieľa stať sa piatym najväčším producentom vozidiel na svete a narušiť tak aj plány niektorých jej rivalov. Kórejská automobilka sa usiluje predbehnúť svoju konkurenciu aj na pomerne menších trhoch, ktoré však majú perspektívu ďalej rásť, a vybudovať tu nové, veľké a moderné závody, ktoré by jej mali neskôr prinášať veľké zisky, informoval o tom týždenník BusinessWeek.
Aj tu však existujú viaceré riziká. Výstavba nových závodov nie je lacná záležitosť, s čím nemá dobré skúsenosti na menších trhoch napríklad rival kórejskej automobilky, spoločnosť Daewoo Motor, ktorá mala podobnú stratégiu v 90. rokoch, keď sa rozhodla postaviť nové závody vo vzdialených oblastiach ako Uzbekistan alebo Vietnam. Tie jej však nepriniesli očakávané zisky a v roku 1999 sa dostala spoločnosť do ťažkej finančnej situácie. Analytici sú však presvedčení, že Hyundai sa zameral na oveľa perspektívnejšie trhy. Príkladom je India s rýchlo sa rozvíjajúcou ekonomikou, kde sa predaj spoločnosti v minulom roku v porovnaní s rokom 2002 zvýšil zo 111 051 súprav na 215 630, navyše závodom Hyundai v Indii sa odvtedy podarilo zvýšiť výrobnú kapacitu na 250-tisíc súprav ročne.
Hyundai v rámci svojej stratégie príchodu na nové trhy vysiela početné skupiny odborníkov, ktorí sa zameriavajú aj na zvyky spotrebiteľov a potenciálne nebezpečenstvá.
Tvrdú lekciu však dostala automobilka v Kanade, kde Hyundai založil v 80. rokoch závod na výrobu vozidiel Sonata, po troch neúspešných rokoch ho však musela spoločnosť vzhľadom na straty dosahujúce asi jednu miliardy dolárov zatvoriť. Podobne negatívne skúsenosti mal Hyundai aj na trhu v Brazílii, ktorý je už v súčasnosti preplnený.
Kórejská spoločnosť Hyundai predala v 1. štvrťroku 2005 v celosvetovom meradle 583 463 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 18,7 %.
Predaj na domácom trhu počas prvých troch mesiacov tohto roka medziročne klesol o 6,4 % na 119 189 vozidiel. Keďže však rástli exporty z kórejských fabrík i produkcia zahraničných závodov, predaj na zahraničných trhoch sa celkovo zvýšil na 464 274 vozidiel, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 27,5 % viac.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 00:51