StoryEditor

Regionálne trate sa budú riadiť trhovými pravidlami

Otázku rušenia vlakových spojov na regionálnych tratiach štát ešte neuzavrel. Ministerstvo dopravy vypracovalo návrh, podľa ktorého by mali prevádzkovatelia regionálnych železničných tratí v budúcnosti získať voľnosť pri tvorbe cien cestovného.
"Ide o jednoduchú legislatívnu zmenu, keď by sa zo zákona o cenách, zákona o dráhach a príslušných vyhlášok mala vypustiť regulácia cien cestovného na lokálnych tratiach," hovorí generálny riaditeľ sekcie železničnej a dráhovej dopravy ministerstva Dušan Turanovič. Cieľom je vytvoriť pre prevádzkovateľov lokálnych dráh trhové podmienky.
Osobná doprava sa dosiaľ obnovila na dvoch z 25 regionálnych tratí, kde ju začiatkom februára Železničná spoločnosť zrušila. Tri "lokálky" boli nahradené zmluvnou autobusovou dopravou, tá je však zredukovaná na dva spoje. Otázka, aký bude osud ďalších tratí, zostáva naďalej otvorená. Oproti odhadom zo začiatku roka, že by sa mohla obnoviť až tretina lokálnych tratí, sú súčasné prognózy výrazne pesimistickejšie.
Železničná spoločnosť v polovici februára oslovila niektoré samosprávne kraje s tým, aby prevzali prevádzku jednotlivých tratí. "Žiaden z vyšších územných celkov však spoločnosti nepredložil konkrétny návrh, aj keď máme informácie, že by prevádzku dopravy na týchto tratiach prevziať chceli," povedal hovorca spoločnosti Miloš Čikovský. Ako dodal, krajské samosprávy tiež navrhujú vyňať niektoré regionálne trate zo svojej kategórie, aby boli zahrnuté do výkonov vo verejnom záujme. Stratu z týchto výkonov železniciam hradí štát.
Košický samosprávny kraj, ktorý prejavil záujem o prevádzku tratí Spišská Nová Ves -- Levoča a Bánovce nad Ondavou -- Veľké Kapušany, bude s vedením železníc rokovať na budúci týždeň. Podľa šéfa odboru dopravy tohto kraja Antonína Reisingera už niekoľko návrhov predložili. Ako najväčší problém vníma nedostatok prostriedkov zo štátneho rozpočtu, ktoré by umožňovali prevádzku oboch tratí.
Nová nádej
V čase, keď Železničná spoločnosť rozhodla o zredukovaní osobnej dopravy na 25 stratových regionálnych tratiach a zrušení zhruba 200 spojov na hlavných tratiach, nemala vypracované analýzy ich obsadenosti. Divízia osobnej dopravy začala v posledných týždňoch skúmať frekvenciu cestujúcich na tratiach v regiónoch, ktoré sú v prevádzke a nepatria medzi lokálne trate. Ak analýza ukáže, že ich obsadenosť nie je dostatočná, spoločnosť ich zruší. Usporené vlakokilometre by potom mohla použiť na obnovu niektorých lokálnych spojov. Jedným z argumentov pri ich rušení totiž bola skutočnosť, že štát vlani železničnému dopravcovi poskytol menej prostriedkov za výkony vo verejnom záujme a objednal nižšie výkony. Železničná spoločnosť teda podľa svojich tvrdení redukovala, aby svoje výkony prispôsobila tomuto rozsahu.

Päť tratí, pre ktoré sa zatiaľ našlo riešenie

trať súčasný stav
Záhorská Ves-Zohor Prevádzkuje Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť
Žilina-Rajec Prevádzkuje ZSSK, stratu hradí Slovenská investičná a realitná spoločnosť, v blízkej dobe zrejme trať prejde do prevádzky novovzniknutej Žilinskej regionálnej železnice
Trenčín-Chynorany Nahradené dvoma autobusovými linkami
Levice-Štúrovo Nahradené dvoma autobusovými linkami
Zvolen-Čata Nahradené dvoma autobusovými linkami
Zdroj: ZSSK, HN
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 01:45