StoryEditor

Pracovné agentúry o železničiarov nestoja

22.03.2011, 23:00
Rekvalifikačné kurzy pre prepustených železničiarov, ktoré pripravuje ministerstvo práce, sú problém. Pracovné agentúry o ne totiž nemajú záujem.

Prekáža im prísna podmienka ministerstva, aby im boli peniaze vyplácané až po tom, čo preškolený železničiar odrobí v novom zamestnaní minimálne šesť mesiacov. Agentúry sa obávajú, že sa to vzhľadom na komplikovanú situáciu na trhu práce nedá. "Človek môže absolvovať špičkový kurz za neskutočné peniaze, ale nemá záruku, že si aj napriek tomu nájde zamestnanie,“ hovorí Katarína Gavorníková, riaditeľka vzdelávacej agentúry Lektor.

Požiadavky môžu byť miernejšie
Ministerstvo je o prípadných zmenách ochotné rokovať. "Sme otvorení akýmkoľvek návrhom, ktoré by nastavili účinnejší spôsob vyplácania, ako aj umožnili lepšie umiestňovanie nezamestnaných na trhu práce,“ hovorí Daniela Šulcová z mediálneho odboru rezortu práce. Na kurzy pre vyše 5-tisíc pracovníkov železníc a ďalších prepustených ľudí zo štátnej sféry vyčlenila vláda 7 miliónov eur.

Personálnym agentúram sa nepáči najmä to, že majú prevziať zodpovednosť aj za ochotu pracovníka zotrvať na vybranej pozícii najmenej pol roka. Otázne totiž je, či sa aj napriek snahe agentúry podarí preškoleným železničiarom v práci zotrvať. " Z pohľadu potenciálneho realizátora je ťažké zabezpečiť, aby niekto svedomite vykonával prácu u zamestnávateľa, a aby o ňu vlastným pričinením neprišiel,“ konštatuje riaditeľ agentúry Jaspis Ondrej Ševčík. Takisto je podľa nich ťažké garantovať uplatnenie v čase krízy na pracovnom trhu.

Pripúšťajú však, že aspoň časť ich provízie by mala vyplývať aj z úspešnosti dohodnutého pracovného pomeru. "Považujeme za dôležité, aby podmienkou vypísaného tendra bola aj motivačná zložka, teda odmena za úspešnosť pri umiestňovaní preškolených pracovníkov na trh,“ hovorí generálny riaditeľ personálnej agentúry Trenkwalder Ľuboš Sirota.

Do práce až po troch mesiacoch
Preškolenie železničiara by podľa Ševčíka mohlo trvať od jedného do troch mesiacov. Agentúru by vyšlo zaškolenie jedného pracovníka od 90 do 250 eur v závislosti od požadovaného odboru. Školenia majú podobu odbornej praxe priamo na pracoviskách reálnych zamestnávateľov. Podľa Trenkwalderu môžu mať títo ľudia najväčšie uplatnenie v strojárskom a automobilovom priemysle. "Dopyt je po zváračoch, vodičoch vysokozdvižných vozíkov, operátoroch CNC strojov či šičkách,“ tvrdí Sirota.
Aj firmy hlásia, že ľudí potrebujú. Žiadna z nich však nepotvrdila, že bude uprednostňovať preškolených železničiarov či štátnych úradníkov. Bratislavský závod automobilky Volkswagen plánuje prijať do výroby vyše 1 500 nových pracovníkov už v polovici tohto roka. Podľa hovorcu automobilky Vladimíra Michalíka prijímajú aj ľudí bez praxe. "Noví zamestnanci absolvujú školenia v špecializovaných školiacich strediskách našej spoločnosti,“ uviedol. Hovorca automobilky Kia Slovensko Dušan Dvořák tvrdí, že noví pracovníci u nich tak či tak musia prejsť ďalším interným školením.

Rekvalifikačný kurz je len začiatok
I keď prepusteným rekvalifikačné kurzy pomôcť môžu, podľa personalistov nie sú garanciou úspechu. "Dnes rozhoduje pri výbere do zamestnania najmä osobnosť človeka, inteligencia, jeho prístup, a tiež aj vek,“ hovorí Gavorníková.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. máj 2024 16:19