StoryEditor

V boji o Cargo sa stretnú tri finančné skupiny

31.01.2006, 23:00
O kúpu Cargo Slovakia majú záujem tri slovenské finančné skupiny. Rovnako ako v prípade tendra na predaj letísk sa aj do súťaže o 100 percent akcií nákladného železničného prepravcu prihlásili skupiny J&T (jej partnerom sú rakúske železnice) a Penta (konzorcium Cargo Central Europe). Doplní ich Slávia Capital v spolupráci s maďarskými železnicami.

O kúpu nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia majú záujem tri slovenské finančné skupiny. Rovnako ako v prípade tendra na predaj letísk sa aj do súťaže o 100 percent akcií prihlásili J&T (jej partnerom je dcéra rakúskych železníc Rail Cargo Austria) a Penta (konzorcium Cargo Central Europe). Doplní ich Slávia Capital v spolupráci s maďarskými železnicami.

Poradca dostane menej
Konečný počet uchádzačov sa oproti predbežným záujemcom znížil na polovicu, pretože nemecké a poľské železnice ani americký investor Genesee & Wyoming záväzné ponuky nepredložili. Meno víťaza medzinárodného tendra by malo byť známe najneskôr do konca marca. Koaličná rada sa totiž dohodla, privatizačné rozhodnutia sa budú prijímať iba do tohto termínu. Podľa očakávaní ministerstvo dopravy dosiahne výnos z privatizácie 15 až 20 miliárd korún. Z toho by malo pripadnúť 1,35 percenta pre privatizačného poradcu - konzorcium CA IB, HVB, Halcrow a Squires Sanders. Dostalo by tak menej ako Meinl Bank, ktorá radila rezortu pri predaji bratislavského a košického letiska.

Podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku je jedinou nedoriešenou otázkou stanovenie ceny dopravnej cesty. Tá je v súčasnosti druhou najvyššou v rámci Európskej únie. "Dohodli sme sa, že v tomto roku sa už cena meniť nebude a privatizačný poradca vypracuje vzorec, na základe ktorého sa určia poplatky za železničnú cestu od začiatku roka 2007. Tie by už mali byť nižšie ako v tomto roku," hovorí Šarluška. Momentálne drahé poplatky podľa neho nebudú mať vplyv na konečný výnos z predaja, pretože investorom ide o dlhodobé zisky, a nie o krátkodobý profit.

Plány sú zatiaľ tajné
Všetci traja uchádzači majú s Cargom veľké plány, zatiaľ ich však nechceli konkretizovať. "V okamihu, keď budeme vedieť, že máme šancu na úspech, môžeme naše zámery viac priblížiť," povedal predseda Predstavenstva Rail Cargo Austria Gustav Poschalko. Podľa hovorcu Slavie Capital Petra Benčúrika ich predložená ponuka chce rozvíjať nákladnú železničnú dopravu v snahe zvýšiť objem prepravovaného tovaru a rozšírenia služieb. "Chceli by sme takisto získať nových zákazníkov a lepšie využiť rozličné typy vagónov. Cieľom je aj posilniť konkurenčné schopnosti a využiť regionálnu spoluprácu," doplnil Benčúrik.

Minister dopravy Pavol Prokopovič včera vymenoval aj privatizačnú komisiu. Zložená je zo zástupcov Fondu národného majetku a ministerstiev dopravy, hospodárstva a financií. Po jednom poslancovi má v komisii aj koalícia a opozícia.

Zloženie výberovej komisie:
Mikuláš Kačaljak - predseda komisie (ministerstvo dopravy)
Ján Kotuľa - (ministerstvo dopravy)
Zuzana Kokavcocá - (ministerstvo dopravy)
Anna Bubeníková - (Fond národného majetku)
Jakub Wiederman - (ministerstvo hospodárstva)
Vladimír Podstránsky - (ministerstvo financií)
Stanislav Janiš - (poslanec NR SR za SDKÚ)
Ľubomír Vážny - (poslanec NR SR za Smer)

01 - Modified: 2003-02-11 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Po povodniach sa trate v Děsnej ujali obce 02 - Modified: 2003-02-11 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Sú aj európske hodnoty
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. máj 2024 07:22