19.07.2016, 00:00

Kus obchvatu Košíc bude stáť do roku 2020

Pätnásťkilometrový úsek košického obchvatu bude stavať firma Skanska. Spomedzi piatich uchádzačov ponúkla najnižšiu cenu 197 miliónov eur. Stavbu však brzdí neplatná štúdia dosahov na životné prostredie.

Diaľnica, robotníci, obchvat
Zdroj: Archív HN

„Očakávam, že do niekoľkých týždňov podpíšeme s víťazným uchádzačom zmluvu. Prvé práce na stavenisku by sa mohli začať niekedy v novembri,“ povedal šéf diaľničiarov Róbert Auxt. Oznámil, že stavebné povolenie aj dokumentácia sú pripravené, chýba už len detail. „Na doložke vplyvov EIA už pracujeme, no konečné rozhodnutie nezávisí od NDS alebo ministerstva dopravy, ale od rezortu životného prostredia,“ napísali o chýbajúcej štúdii vplyvov na životné prostredie diaľničiari. Kedy bude EIA k dispozícii, ministerstvo životného prostredia do uzávierky nepovedalo.

Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo si práve kvôli tomu myslí, že začiatok prác v novembri je nereálny. Najskorší možný termín vidí začiatkom budúceho roka, čo je aj obdobie, ktoré pôvodne skloňoval šéf NDS Auxt.

Úprava ceny
Matej tiež tvrdí, že firme Skanska preto môže vzniknúť nárok na úpravu ceny za stavbu. „Väčšinou je v zmluve, že vám investor do 30 dní od jej podpisu odovzdá stavenisko a ak tak neurobí, musí tam byť valorizačná doložka. Ceny sa valorizujú na základe koeficientov a priemerných cien, ktoré budú platiť v čase, keď investor odovzdá stavenisko,“ povedal.

Predpokladaná hodnota zákazky Budimír-Bidovce bola podľa štátu 209 miliónov. Väčšinu z toho nám zaplatí Brusel. Pod túto cenu sa nedostalo ani jedno zo štyroch zvyšných konzorcií, aj preto komisia vybrala Skansku. Neúspešní uchádzači sa teraz môžu voči rozhodnutiu odvolať, podpis zmluvy s víťazom tendra príde až po tom. M-Silnice ani Strabag sa zatiaľ odvolávať neplánujú, Doprastav a Dúha odkázali, že toto rozhodnutie by bolo v danej chvíli predčasné.

Rýchlostná cesta
Diaľnica D1 nie je to jediné, čo sa má pri Košiciach stavať. Auxt avizuje začiatok súťaže na dvadsať kilometrov rýchlostnej cesty R2 od Šace po Košické Oľšany. „Tieto dva úseky vytvoria juhovýchodný obchvat Košíc, prepoja diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4 smerom na Miškolc,“ povedala hovorkyňa košického kraja Zuzana Bobriková. Úsek R2 by mohol stáť už v roku 2021. Prínos stavby vidí NDS aj zástupcovia kraja v priamom napojení U.S. Steelu na diaľničnú štruktúru. Pokiaľ ide o prínosy diaľnice, tá má odľahčiť Košice od kamiónov smerom na Ukrajinu, Maďarsko, Prešov a Rožňavu. Odborník na dopravu Matej tvrdí, že úsek nič prevratné neprinesie, pokiaľ nebude dobudovaná diaľnica okolo Prešova.


D1 Budimír – Bidovce(cenové ponuky bez DPH)
1. Doprastav, Eurovia CS, Eurovia SK, Metrostav, Metrostav Slovakia 252 mil. eur
2. M-Silnice, M-Silnice SK, Hastra, IMB PODBESKIDZIE, Willemenstav 224 mil. eur
3. Salini Impregilo, Dúha, Construction Generali 223,8 mil. eur
4. Strabag, PORR, Hochtief 250 mil. eur
5. Skanska SK 197 mil. eur
6 minút ušetríme na trase od Michaloviec po Prešov
8 minút ušetríme vďaka R2 Šaca – Košické Oľšany na trase Michalovce – Rožňava

Juhovýchodný obchvat Košíc by mohol byť hotový v roku 2021.
Zdroj: MAPA

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.