08.06.2016, 01:00

Apple padol. Súboj titanov vyhral jeho veľký konkurent

Technologické firmy bojujú o prvé miesto v poradí najhodnotnejších firiem sveta. Jablku sa nedarí.

Apple padol. Súboj titanov vyhral jeho veľký konkurent
Zdroj: Reuters

Na rozdiel od spoločnosti Apple, ktorej hodnota minulý rok mierne klesla, cena víťaza vzrástla o závratných 32 percent. To je však len jedno z prekvapení, ktoré priniesol tohtoročný rebríček najhodnotnejších značiek sveta BrandZ Top 100, ktorý dnes zverejnili WPP a Millward Brown. Hospodárske noviny vám vďaka exkluzívnej spolupráci s prestížnymi agentúrami ponúkajú prehľad o najbohatších firmách sveta ako prvé.

Pozrite si v galérii top desať najhodnotnejších firiem sveta


Top v Európe
SAP
Ešte v roku 2006 sa pohybovali tržby softvérovej firmy okolo 8,5 miliardy eur. Minulý rok to bol už viac ako dvojnásobok – 17,56 miliardy eur. „Nahor ju vytiahol softvér SAP Hana,“ prezradil analytik J&T Banky Rudolf Vrábel. Hodnota firmy naďalej mierne rastie.

Skokan roka
Amazon
Amazon by sme minulý rok v prvej desiatke hľadali márne, dnes sú sedmičkou. „Tento rast je ovplyvnený viacerými faktormi. Medzi nimi i rastovou stratégiou Amazonu, ktorá je zameraná na poskytnutie nižších cien, širokého sortimentu a skvelých služieb,“ hodnotí úspech Amazonu analytik Capital Markets Ladislav Popovič.

Nováčik
Lowe´s
Americký maloobchodný predajca Lowe´s je v rebríčku Top 100 najväčšou novinkou. „Banky poskytujú lacné úvery a pôžičky, čo zvyšuje spotrebu v tomto odvetví. Táto investícia je príťažlivá pre investorov aj preto, lebo ponúka dividendu v hodnote 1,78 percenta,“ vysvetľuje rast firmy Ladislav Popovič.

Ako sa zostavuje rebríček
1. Výpočet Financial Value (finančná hodnota značky)
Je tvorená prepočítanou finančnou hodnotou spoločnosti, ktorá vlastní danú značku i ďalšie. Prepočítavanie sa realizuje tak, aby toto rozloženie objektívne odrážalo podiel značky na hodnote spoločnosti, ktorá ju vlastní. Tiež sú v tejto časti zahrnuté vyhliadky na budúce príjmy, ktoré je značka schopná generovať.

2. Výpočet Brand Contribution (príspevok značky)
Aby sme dostali skutočnú hodnotu značky, výpočet sa musí očistiť od ďalších nesúvisiacich častí a logistických faktorov, ktoré ovplyvňujú hodnotu značky. Ide napríklad o cenu, dostupnosť či distribúciu... Preto sa musela posúdiť schopnosť značky generovať predaj na základe spojenia so značkou pre jej kúpu a ochotu za ňu zaplatiť vyššiu cenu. Faktom je, že táto hodnota existuje len v mysliach spotrebiteľov.

3. Výpočet Brand Value (celková hodnota značky)
Finančná hodnota značky znásobená hodnotou Brand Contribution. Tá je vyjadrená ako percento hodnoty značky. Brand Value je suma v dolároch, ktorá odráža „nehmotnú“ časť hodnoty spoločnosti. Je dodatočnou a sledovanou informáciou pre akcionárov a vlastníkov značiek.