25.05.2016, 00:00

Ožíva miliardová železnica. Pôjde z Ruska na Slovensko

Pellegriniho úrad sa oboznamuje s projektom novej trate, jeho výsledky budú známe už koncom tohto roka.

Širokorozchodná trať stále žije. Hoci v programovom vyhlásení vlády o nej nie je napísané ani slovko, na projekte novej trate z Košíc do Viedne sa „intenzívne pracuje“. Potvrdila to Monika Hucáková, hovorkyňa vicepremiéra Petra Pellegriniho. A to napriek tomu, že vybudovať široký rozchod do Rakúska by nás stálo deväť miliárd eur a predošlé štúdie neukázali, že by bol potrebný.

Na východnom Slovensku stojí necelých 90 kilometrov širokorozchodnej trate. Od ukrajinskej hranice až po Košice. Táto železnica oslavovala v máji päťdesiatku, no možno sa dočká väčšej pozornosti. Podľa Hucákovej má projekt všestrannú podporu. Momentálne sa pracuje v poradí už na tretej štúdii realizovateľnosti. Hotová má byť v decembri tohto roka. „Proces napreduje veľmi dobre. Cena štúdie bude určite nižšia ako päť miliónov eur. Zo slovenskej strany sme nezaznamenali žiadne námietky,“ povedal pre HN Robert Kredig, manažér rakúskych železníc a spoločnosti Breitspur, ktorá obstaráva štúdiu. Tá mala pôvodne stáť necelých šesť miliónov. Železnice Slovenskej republiky tvrdia, že sa na financovaní dokumentu priamo z vlastných prostriedkov nepodieľajú. Do Breitspuru – spoločného podniku s ruskými, rakúskymi a ukrajinskými železnicami – však investovali 1,5 milióna eur.

Trasu a cenu širokorozchodnej trate má určiť spomínaná štúdia. Zatiaľ sa hovorí o sume deväť miliárd eur na vybudovanie 430-kilometrovej trate do Viedne, kde bude prekladisko. Odkiaľ sa vezmú financie na výstavbu, nie je jasné. Prvé dve štúdie nepreukázali dostatočné tovarové toky ani záujem súkromných investorov. Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková si myslí, že ide predovšetkým o politický projekt Ruska, keďže aj iniciatíva vyšla zo strany ruských železníc.

Odborníčka na železnice Desana Mertinková si myslí, že keďže už dve štúdie nepreukázali dostatočné tovarové toky, tretia nebude odlišná. Podľa Mertinkovej je šanca, že do projektu vstúpi súkromný investor, nulová. Záťaž by niesli jednotlivé štátne

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.