11.05.2016, 00:00

Bankových pokladníkov nahradia prístroje

Pobočky bánk zmenia ponuku služieb. Počítanie peňazí nechajú na stroje.

Bankomaty budúcnosti už nebudú mašinky, ktoré vám len vydajú požadovanú hotovosť. Pôjde o multifunkčné prístroje, ktoré budú promptnejšie reagovať na požiadavky klienta. V bankomate preto budete môcť peniaze aj vložiť, požiadať o úver, kúpiť si cestovné poistenie či zatipovať si v lotérii. O trendoch v bankomatových sieťach a pobočkách bánk sa hovorilo na seminári HN Academy Bankomat 21. storočia, ktorý spoluorganizovalo Združenie pre bankové karty- ZBK.

Bankomaty sú už dnes prístroje, ktoré v sebe obsahujú nielen peniaze, ale aj zložitý softvér. Ten dokáže podľa využívania naplánovať, akými bankovkami sa má doplniť. Vie posielať informácie o správaní klientov. Pomaly sa na trhu presadzujú aj recyklačné, teda obojsmerné bankomaty, kde peniaze nielen vyberáte, ale aj vkladáte. „Taký prístroj banke ušetrí náklady na napĺňanie, obmedzí hotovosť na ceste a ušetrí mzdové náklady,“ vysvetľuje výhody Jiřina Bartáková, riaditeľka firmy Albacon, ktorá predáva recyklačné bankomaty OKI.

Hotovosť zo šekov
Budúcnosť v multifunkčných bankomatoch vidí aj Ján Hergott, šéf vývoja vo firme DanubePay, ktorá vyvíja aplikácie do rôznych typov bankomatov. „Dnes už tieto prístroje vedia vydať hotovosť zo šekov či skenovať sériové čísla bankoviek,“ dodáva. V budúcnosti zvládnu aj skenovanie čiarkových alebo QR kódov. Do bankomatov sa dnes inštaluje takisto softvér Joono, ktorý dokáže klientom ponúkať cielenú reklamu podľa vzorcov ich správania sa.

Interaktívne bankomaty zmenia aj funkciu pobočiek bánk. Postupne z nich vymiznú pokladníci, ktorých nahradia prístroje. Na druhej strane pribudnú klientskí poradcovia. Pobočky sa zmenia na miesta s otvoreným priestorom podobne ako v Apple storoch, kde ľudia budú chcieť tráviť čas a nebudú návštevu banky brať ako nutnosť.

Zmenšené pobočky
Niektoré bankové pobočky sa už dnes zmenšujú a pribúdajú v nich dotykové obrazovky, tablety či interaktívne bankomaty. „Pobočky sa budú musieť optimalizovať, zmeniť svoje funkcie a prepojiť sa s bankomatmi,“ vysvetľuje Tomáš Hesoun z firmy Wincor Nixdorf CZ. Jeho firma ponúka šikovné bankomaty Smart Teller, ktoré sú umiestnené primárne na pobočkách bánk.

Klient si tak môže jednoduché transakcie vybaviť v bankomate. Keď potrebuje pomoc pri navýšení limitu na karte alebo pri investícii, pracovník banky mu vie poradiť. „Namiesto toho, aby ste vy si zobrali lístok a čakali na pracovníka banky, on príde za vami, ak máte problém. Nebude vás obťažovať, ak si chcete iba vybrať peniaze,“ dodáva Hesoun.

Trend je taký, že ľudia na pobočke už nebudú robiť s hotovosťou. „Bankomaty to dokážu robiť rýchlejšie a lacnejšie. Pobočkoví pracovníci sa preto budú môcť zamerať na iné služby pre klientov s vyššou pridanou hodnotou,“ hovorí Milan Fábik, projektový manažér firmy Albacon.

„Zamestnanci tam už nebudú počítať peniaze, ale predávať produkty,“ myslí si Dušan Sikimič, projektový manažér firmy Bassilichi, ktorá sa zameriava na optimalizáciu pobočiek bánk. Na finančných filiálkach sa zmení ponuka služieb a redizajnujú sa. Pribudnú zóny oddychu, kde si dáte kávu, pripojíte sa na internet. „Zákazníci sa tam musia cítiť príjemne, aby tam chodili radi a nie preto, lebo musia,“ vysvetľuje Sikimič.