22.04.2016, 00:00

Zodpovednosť nie je len o charite

Aj spoločnosti, ktoré produkujú alkohol alebo cigarety môžu robiť zodpovedný biznis. Problém je, kde nakresliť čiaru, hovorí pre HN odborníčka na CSR Elaine Cohen.

Zodpovednosť nie je len o charite
Zdroj: INGIMAGE

Európsky parlament schválil smernicu, ktorá pre tisícky firiem zavádza povinnosť zverejňovať informácie o ich spoločenskej zodpovednosti. Je správne, že sa toto vykazovanie zavádza firmám ako povinnosť? Nespôsobí to, že firmy, ktoré nemajú záujem o CSR, začnú v správach klamať?
Myslím si, že je absolútne v poriadku, aby legislatíva, ktorá platí pre firmy, bola transparentná. Vplyv podnikania na naše životy je veľmi veľký, takže máme právo vedieť, ako firmy podnikajú. Ale nemyslím si, že spôsob, ako reportovať, musí byť do detailov určený, hoci aspoň minimálny obsah by mal byť nastavený. Tak by firmy, ktoré vidia výhody otvoreného informovania, mohli urobiť vo väčšej miere. A ostali by spoločnosti, ktoré by chceli zverejniť len to minimum.

Funguje to tak niekde?

V Dánsku pred rokmi zaviedli systém „informuj alebo vysvetli“ pre vyše tisíc najväčších firiem. Ukazuje sa, že keď raz firmy nabehnú na tento systém, vidia v ňom pozitíva. Samozrejme, vždy tu budú spoločnosti, ktoré porušujú zákon. Po príklad nemusíme chodiť ďaleko. Minulý rok mal veľký škandál s podvodom na emisiách Volkswagen. Ale vo všeobecnosti si nemyslím, že je firmám vlastné skresľovať dáta, aby sa ukázali v lepšom svetle. Ale možno som naivná. Hlavné je, či už pre nás, alebo pre firmy, byť ostražitý. Skôr či neskôr sa na tých „zlých“ príde.

Ako sa musí správať firma, aby fungovala v súlade s CRS štandardmi? Čo sú hlavné meradlá, na základe ktorých vydávate reporty?
Hlavný rámec pre náš reporting tvorí Global Reporting Initiative G4 Standard. Aj keď s malými problémami, dáva vhodný rámec na štruktúrovanie našich správ. Aj keď by sa dali správy o CSR robiť bez takejto šablóny, jej použitie uľahčuje čitateľovi pochopenie obsahu reportu. Oproti svojmu predchodcovi má však forma G4 jedno zlepšenie. Zameriava sa na to, čomu v našom žargóne hovoríme „váha“. Myslím tým to hlavné, čo v súvislosti s CSR prináša podnik. Správa by totiž nemala vyzerať ako taký „nákupný zoznam“ s položkami. Mala by sa sústrediť na podstatné dôsledky činnosti firmy a ich dosah na všetkých zainteresovaných. Dnes je už viac takýchto stručných správ. 


Keď podnikateľ predáva svoj tovar ale

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.