17.04.2016, 00:00

Megasústo pre slovenskú dopravu

Diaľnica na Slovensku
Zdroj: TASR/E. Ďurčová

Diaľnice, rýchlostné cesty, železnice či nákup nových vlakov. Ministerstvo dopravy čaká v nasledujúcich štyroch rokoch poriadny záťah. Všetko zo slovenského dopravného sna sa však zrejme nepodarí.

Odborníci sú skeptickí, no niektoré opatrenia chvália. „Keby mali splniť všetko, čo si tam dali, potrebovali by na to 10 miliárd eur,“ povedal dopravný analytik Ondrej Matej.

O jednej z najvyšších priorít vlády – diaľnici D1 do Košíc do roku 2020 – Matej vraví, že to je už výsmech. Podľa neho sa totiž dlhodobo zabúda na tunel Branisko, ktorý funguje len v jednom profile, druhý tubus sa zatiaľ nestavia. D1 tiež komplikuje úsek pri Kraľovanoch, ak sa teda hovorí o plynulej diaľnici do Košíc, bude podľa neho najskôr v rokoch 2023 až 2020.

Pozitívne, naopak, expert v Programovom vyhlásení hodnotí spracovanie Národného generelu dopravy SR. „Vyplynú z neho potrebné investície, alebo napríklad ktoré rýchlostné cesty je potrebné budovať, ktoré nové železničné zastávky a dopravné toky,“ povedal Matej s tým, že čo sa týka dopravy, týmto mohlo Programové vyhlásenie skončiť, pretože práve z generelu vyjdú ďalšie priority.


Verejná doprava
Vo vyhlásení sa nachádza aj príprava na vznik „dopravnej autority“. Ako vysvetľuje Matej, mala by to byť nezávislá inštitúcia, ktorá by prijímala od štátu peniaze na verejnú dopravu a zintegrovala ju.

Mala by objednávať výkony na jednotlivých územiach tak, aby neboli napríklad súbehy autobusov a vlakov. Každý daňový poplatník má právo na rovnaký prístup k verejnej doprave. Dopravná autorita by mala zabezpečiť, aby nebolo milión spojení medzi dvoma krajskými mestami, ale z koncových dedín len ráno a večer.“

Ondrej Matej pripomína, že autorita by mala dohliadnuť aj na to, aby kvalita cestovania bola všade rovnaká. „To značí, aby na koniec dediny chodil rovnaký autobus, aký chodí medzi krajskými mestami,“ doplnil.

Posilnia štátneho dopravcu
Dopravnú autoritu považuje za veľmi dobrý nápad aj šéfredaktorka Železničnej Revue Desana Mertinková. „Všetko záleží na tom, aké bude mať kompetencie a či naozaj vznikne,“ povedala.

Mertinková sa vyjadrila aj k ďalším smelým plánom vlády v oblasti železníc. Zlepšenia majú obsahovať okrem často spomínaného návratu IC vlakov i celkovú podporu konkurencieschopnosti štátnych železníc. K tomu má odborníčka výhrady.

Je tam príliš veľa ochrany ZSSK a ani slovko o liberalizácii osobnej dopravy. Úlohou štátu však nie je chrániť svoju firmu za každú cenu. Máme tu aj súkromných dopravcov, bez ktorých by železničná spoločnosť nikdy nedokázala dvihnúť úroveň cestovania.“

Mertinková sa tiež nevie stotožniť s tým, že vláda ide kupovať vlaky. Uvažovalo sa totiž, že by ich nakupovala práve dopravná autorita. Ako príklad dáva expertka Česko, kde má vzniknúť nová agentúra, ktorá bude nakupovať vlaky a dávať ich dopravcom, ktorí získajú zmluvu na konkrétnu trať.

Menšie obštrukcie
Súčasťou plánu na veľké zmeny na železniciach je debyrokratizácia napríklad pri nákupe lístkov. To by mohlo znamenať uľahčenie vybavovania preukazov na cestovanie zadarmo či odstránenie ďalších prekážok.

Ak si bezplatní cestujúci kupujú lístok až vo vlaku, majú prirážku 3 eurá. Bežná prirážka je 1,5 eura. Takisto ak si chcú kúpiť lôžko alebo ležadlo do vlaku k lístku zadarmo, platia viac. V špičke by cestujúci nemal čakať na lístok viac ako 10 minút a železnice majú taký záväzok v zmluve so štátom. Niekedy sú však rady pred pokladnicou hrozné,“ uzavrela odborníčka.

Cesty
Diaľnica do Košíc do roku 2020
Rozvoj rýchlostných ciest R2, R3, R4, R7
Pokračovať v budovaní diaľnice D3 do Poľska
Budovanie obchvatu Prešova
Príprava prepojenia Banskej Bystrice s D1
Podpis koncesnej zmluvy na výstavbu D4 a R7 pomocou PPP projektu
Modernizácia 180 km ciest prvej triedy a 60 mostov

Železnice
Zvyšovanie konkurencieschopnosti ZSSK
Príprava na modernizáciu 250 km železničných tratí
Záchytné parkoviská pri staniciach
Revitalizácia železničných staníc
Prehodnotenie IC vlakov s cieľom obnovenia trate Bratislava – Košice
Lepšia spolupráca autobusovej a železničnej dopravy


Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.