12.04.2016, 00:00

Najsledovanejšia slovenská diaľnica má problémy. Pozrite sa, čo ju brzdí

Problémy pri výstavbe spôsobuje úsek Turany-Hubová, pre ktorý ochranári presadzujú výstavbu tunela Korbeľka.

Infografika

Termín dokončenia diaľnice do Košíc sa môže Slovákom vzdialiť ešte viac. Zrejme najťažší diaľničný úsek na Slovensku, časť Turany-Hubová na Orave, je komplikovanejší, ako sa zdal, upozornil denník Pravda. Kým diaľničiari naplánovali jeho dostavbu na rok 2019, už teraz je zrejmé, že to nestihnú. Termín dokončenia sa tak posunie najskôr na 2023. S variantom, aký svieti na stránke NDS, navyše nesúhlasia ochranári ani odborníci.

Výhodnejší tunel
Na 13-kilometrový úsek chceli diaľničiari využiť údolný variant s dvoma kratšími tunelmi Rojkov a Havran. Druhou alternatívou, ktorú od začiatku mnohí považujú za výhodnejšiu, je výstavba šesťkilometrového tunela Korbeľka. „Pred dvoma rokmi nám vychádzala Korbeľka výhodnejšie. Bola síce drahšia, ale keď sme k tomu prirátali sanačné opatrenia, ktoré bolo treba spraviť, aby sa zachoval údolný variant, vychádzala výhodnejšie,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Tvrdí, že cenu Korbeľky vtedy ústav odhadoval na približne 650 miliónov eur a cenu údolnej trasy na necelých 600 miliónov. Sanačné opatrenia by však stáli ďalších 150 miliónov. Výhodou údolnej alternatívy by bol tak len o niečo kratší čas prípravy projektovej dokumentácie.

Tunelový variant s Korbeľkou si prajú aj ochranári. Vyhýba sa chráneným oblastiam, jaskyniam v Kraľovianskom meandri a rašeliniskám. „V roku 2002 odporučili úrady tunelový variant. V roku 2005 prišlo rozhodnutie bez detailnejšieho zdôvodnenia, že chcú údolný variant,“ objasnil ochranársky manažér Jozef Ridzoň. Dopravný analytik Ondrej Matej si myslí, že za rozhodnutím stojí stavebná lobby. „Duo Doprastav a Váhostav sa snažili prelobovať, aby to neboli tunelové varianty, ale mostné povrchové varianty, aby na ne mohli umiestniť nosníkovú technológiu. Lebo obe firmy vlastnia betonárky a technológie výroby nosníkov,“ povedal.

Ohrozené obce
Diaľničiari ani ministerstvo dopravy situáciu zatiaľ nekomentovali. Analytik Ľubomír Palčák vraví, že úrady zrejme čakajú na výsledky geologického prieskumu, aby sa rozhodli pre konečnú alternatívu. V roku 2013 došlo totiž v oblasti k zosuvu pôdy, na ktorý ochranári dopredu upozorňovali. To však podľa nich nie je jedinou nevýhodou údolnej verzie diaľnice. Problém s ňou budú mať aj obce. „Kraľovany sú limitované zo severu železnicou, nemôžu sa rozvíjať a teraz im postavia na juhu diaľnicu. Ako obec preto skončia, lebo jediné časti, kde sa môžu rozvíjať, sú oblasti okolo osady Rieka, nad ktorou by im postavili most,“ dodal Ridzoň. Problémom môže byť aj nehodovosť. Ridzoň tvrdí, že veľká časť údolného variantu je v tieni a v zime tam priamo nesvieti slnko. Môže tak namŕzať.

Sedem rokov čakania
Rozhodnutie o Korbeľke je teraz na pleciach novej vlády. Ochranári dúfajú v dialóg, hovoria, že zatiaľ nebadajú snahu úradov obísť ich. Ako účastníci konania môžu požadovať zmeny a úpravy v projekte a v prípade neúspechu sa môžu obrátiť na Európsku komisiu či Európsky súdny dvor.

Otázkou, ktorá trápi Slovákov, je však dátum dokončenia D1. Okrem úseku Turany-Hubová je podľa dopravného experta Ľubomíra Palčáka problémový len nasledujúci úsek Hubová-Ivachnová, kde sa pre geologické problémy musí zmeniť trasovanie tunela Čebrať. Kedy teda bude diaľnica? „Tunel Višňové ide podľa plánu, ak sa nič nestane, bude hotový v roku 2019. Obchvat Prešova by mal byť vysúťažený v tomto roku. Výstavba potrvá necelé tri roky. Pri problematických úsekoch ako Turany-Hubová potrvá súťaž tri až štyri roky, výstavba ďalšie tri roky. Diaľnica by mohla byť hotová niekedy medzi rokmi 2023 a 2025,“ znie odpoveď odborníka.

Ako sa stavia D1
2015
– Diaľnica do Košíc sa v minulom roku rozrástla o 46,17 kilometra.

2016 – Po rušnom minulom roku sa tento rok veľa na D1 nespraví. V prvej polovici roka
sa má dokončiť iba 1,4-kilometrový diaľničný privádzač pri obci Nová Polhora.

2017 – Diaľničiari plánujú v apríli rozšíriť D1 na 1,6-kilometrovej križovatke Triblavina v smere do Senca. Koncom júna plánuje ministerstvo dokončiť problematický úsek Hubová –
Ivachnová. Viac ako 15 kilometrov štvorprúdovky pri Ružomberku má už teraz avizované malé meškanie.

2018 – Už v januári má byť dokončený vyše 11,3-kilometrový úsek Hričovské Podhradie –
Lietavská Lúčka pri Žiline. Stavia sa od roku 2014.

2019 – Pokračovanie diaľnice pri Žiline v úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, má byť hotové až koncom decembra. Približne 13-kilometrový úsek sa stavia už od roku 2014. Rovnako ministerstvo očakáva dokončenie najproblematickejšieho úseku Turany – Hubová. Podľa analytikov je práve tento najväčšou nášľapnou mínou ucelenej D1.

2020 – Rezort plánuje začať výstavbu druhej rúry tunela Branisko. Rovnako sa začne
výstavba pokračovania D1 na východe. Na úsek Bidovce – Dargov pri Trebišove nadviaže
jeho 18-kilometrové pokračovanie do Pozdišoviec. Za predpokladu, že budú predchádzajúce úseky dokončené, sa má v roku 2020 začať stavať posledných 42 kilometrov až po štátnu hranicu s Ukrajinou.

Obrázok sa po rozkliknutí zväčší:

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.