Takmer celý textilný priemysel podľa Páleníka emigroval do Číny. Krachujúce firmy by mali poprosiť o subdodávky

Pre šičky by sa malo čoskoro vytvoriť päťsto nových pracovných miest. Je potenciál nájsť v tomto regióne toľko zručných ľudí?
Pri textilnom priemysle je všeobecne problémom to, že takmer celý emigroval do Číny alebo aj do juhovýchodnej Ázie. Podobne tak to bolo nielen na Slovensku, ale v celej Európe. Tu ostali už len odborné šičky. To sú tie, ktoré v súčasnosti dokončujú "zákazkové" šitie. Štát by sa mal starať o to, aby ľuďom, ktorí sú nezamestnaní, pomohol nájsť si nejakú prácu. To však zatiaľ, bohužiaľ, nerobí.

Práca pre automobilový priemysel je však špecifická. Je teda v tomto regióne dostatok vhodných šičiek?
Na túto otázku by mali dať odpoveď úrady práce. Ak by im totiž aj chýbalo nejaké minimálne vzdelanie, mali by sa pokúsiť doplniť im to. Malé zručnosti nie sú problém. Za nízke náklady by sa mohli stať dobrými pracovníkmi. Samozrejme, nemá zmysel prerábať baníkov na šičky. Avšak tí, čo vedia šiť, tým stačia už len malé zručnosti.

Ide o nízkonákladové povolanie. Budú noví zamestnanci ochotní cestovať za prácou?
Nevidím dôvod, prečo by firma, ktorá doteraz šila, ako napríklad tá z Vranova, nemohla šiť aj naďalej. Nie je predsa problém niečo vyrobiť, ale niečo predať. Ak to už táto firma nezískala, tak by sa s novým podnikom mohli dohodnúť aspoň na tom, že by pre nich šila niečo v subdodávkach.

Mohli by nové zákazky prilákať ľudí späť zo zahraničia?
Určite, ak pracujú v zahraničí bez rodiny, býva im často smutno. Mnohí tam šli pracovať len dočasne. Určite by sa vrátili. Otázkou však je, či do toho istého, alebo susedného regiónu.

Naposledy ponúkla prácu ľuďom firma z IT sektora T-Systems, teraz ide o nízkonákladovú prácu. Pre aké odvetvie je ešte v tomto regióne potenciál?
Tá IT firma stavila na to, že mnoho východniarov sa chce z Bratislavy vrátiť späť domov. Pri každej novej zákazke či ponuke sa treba pozerať na celkovú štruktúru, napríklad aj vzdelanosti. Či tam je možné nájsť takých ľudí, ako potrebujeme. Aj keď na východe je už dosť taká situácia, že čo tam doteraz bolo dobré, už zutekalo.

Čo najviac investorov odrádza od toho, aby sa rozhodli pre východné Slovensko?
Najmä infraštruktúra. Tá je veľmi dôležitá na dovoz aj vývoz. Keď sa však pozrieme na východ Slovenska, je tam dobré železničné spojenie. S cestnou dopravou to je už horšie, ale nevidím dôvod, prečo by sa nemali využívať vlaky.