25.09.2015, 00:00

Košice: o 15 minút bližšie Bratislave

Počiatek je pri výstavbe D1 optimista. Odborníci si myslia opak.

Košice: o 15 minút bližšie Bratislave

Bude, nebude, bude... A stále nie je. Postaviť diaľnicu z Bratislavy do Košíc trvá už viac ako štyri desaťročia. Dokončená mala byť už niekoľkokrát, termíny sa vždy napokon presunuli. Najnovšou ambíciou ministra dopravy je spojiť hlavné mesto s metropolou východu do roku 2019.„Do konca roku 2015 bude dostavaných ešte 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. V priebehu jesene tak budú na trase D1 dokončené úseky oba úseky Jánovce – Jablonov a tiež Fričovce – Svinia. „Držíme sa termínov a plánované úseky odovzdáme do konca roka,“ ozrejmil Kóňa. Podľa odborníkov sa cesta z Bratislavy do Košíc vďaka tomu skráti o 15 minút.

Počiatkov termín je nereálny

Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo hovorí, že výstavba naozaj napreduje. Plány vlády sú však podľa neho nereálne. „Diaľnicou D1 kompletne Košice s Bratislavou nebudú prepojené nikdy,“ povedal. Dôvodom je podľa neho druhý pruh úseku Beharovce – Široké. Ten je pritom kľúčový pre spojenie západu s východom, aj pre reguláciu dopravy a odbremenenie diaľničných úsekov. Práce sa podľa neho na ňom ešte nezačali. „Zatiaľ neprebiehajú žiadne konkrétne kroky, žiadne územné konanie ani projektová dokumentácia,“ uviedol Matej. Napriek tomu má Národná diaľničná spoločnosť na stránke uvedený rok 2020 ako začiatok výstavby.

Zároveň môže situáciu skomplikovať aj výstavba úseku Hubová – Ivachnová či náročná stavba obchvatu Prešova. Pokiaľ ide o úplné dokončenie D1, to je podľa odborníka v nedohľadne. Pokiaľ by sme nebrali do úvahy spomínaný úsek Beharovce, Matej pripúšťa ako finálne obdobie roky 2020 – 2021.

Čo sa stihlo za tento rok

Začiatkom septembra dokončila Národná diaľničná spoločnosť nultú etapu rekonštrukcie križovatky Senec v rámci rozšírenia diaľnice D1 Bratislava – Trnava. Skôr, ešte v júli tohto roku, bol odovzdaný diaľničný úsek štvorprúdovky Dubná Skala – Turany. Úsek s dĺžkou 16,5 kilometra stál dokopy 137,75 milióna eur.

Matej hodnotí ako pozitívne najmä začatie výstavby tunela Višňové. „Rovnako sa podarilo skrátiť meškanie na úsekoch na východnom Slovensku, kde boli po páde mosta v Kurimanoch ohrozené termíny dodania,“ zhodnotil. Diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami by pritom mohlo ušetriť vodičom aj dve hodiny na cestách. „Pokiaľ by sme mali postavenú D1 až do Prešova, tak by doba jazdy pri dodržiavaní všetkých predpisov trvala asi 3 hodiny a 20 minút.“ Vďaka úsekom na východnom Slovensku, ktoré budú odovzdané tento rok, sa doprava podľa neho urýchli o 10 – 15 minút.

Problém budúcej vlády

Problémov pri výstavbe D1 je pritom viacero. Okrem horského terénu, ktorý komplikuje napríklad výstavbu náročného úseku Turany – Hubová, začínajú dochádzať aj financie. Kvôli obmedzenému balíku eurofondov nebude možné tento úsek financovať z peňazí Bruselu. „Budúca vláda bude musieť nájsť zdroje inde,“ povedal Kóňa. Minister dopravy Ján Počiatek pritom už skôr avizoval, že dobudovanie naplánovaných diaľnic bude na najbližších sedem rokov vyžadovať vyše šesť miliárd eur. To, koľko bude celkovo stáť štát iba dobudovanie D1, ministerstvo nevedelo vyčísliť. „Isté je, že dostavba kompletnej diaľnice si bude vyžadovať ďalšie stovky miliónov eur,“ skonštatovalo.

Súvisiace články

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.