StoryEditor

Rýchlovlaky znižujú miliónovú stratu

03.12.2013, 22:58
Železnice

Už druhý rok jazdia bez štátnej dotácie a v strate. Reč je o štátnych InterCity vlakoch, ktoré prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko. Tento rok však bude opäť nižšia, ako si štátny osobný dopravca naplánoval, a to o pol milióna eur menej. Na začiatku roka pritom bola strata na úrovni 3,3 milióna eur. „Odhadujeme ju na úrovni 2,8 milióna eur. Je to pre nás dobrá správa,“ povedal šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor.

Za nižšou stratou sú pritom podľa neho dva dôvody – nižšie náklady a vyššie tržby – teda viac cestujúcich v týchto vlakoch, a teda aj viac peňazí z cestovného. Podľa hovorkyne spoločnosti Jany Morháčovej za desať mesiacov tohto roka počet cestujúcich stúpol v porovnaní s vlaňajškom o tri percentá. V praxi to znamená, že do konca októbra štátnymi rýchlovlakmi cestovalo takmer 600-tisíc ľudí. Podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja (SDKÚ-DS) za tým stojí aj slabé letecké spojenie medzi dvoma slovenskými metropolami – Košicami a Bratislavou. „Ľudia prešli na vlak,“ vraví. Nejde o jediný dôvod. Za to, že sa ľudia vrátili do IC vlakov, môže podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Mertinkovej aj zmena cestovného v týchto vlakoch. To je totiž oproti minulosti transparentnejšie. Cestujúci vie, že keď chce ísť čo najlacnejšie, tak si lístok kúpi v dostatočnom predstihu. Rýchlovlaky jazdia na vlastné riziko od minulého roka. Na to, aby jazdili bez straty, musí firma urobiť viaceré kroky – napríklad motivovať ľudí, aby cestovali na čo najdlhšiu vzdialenosť.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 05:04