13.02.2015, 00:00

RegioJet má problém. Jeho vlaky často meškajú

V priemere 84 percent InterCity vlakov prišlo do cieľa načas. V pripade RegioJetu len necelých 60.

RegioJet má problém. Jeho vlaky často meškajú

Majú lacnejšie lístky a plnšie vlaky. Napriek tomu však v jednej veci so štátnym osobným dopravcom prehrávajú. A to v jazde načas. Vlaky českého súkromného dopravcu – spoločnosti RegioJet – neprichádzajú do cieľa tak presne ako by mali.

Vyplýva to z údajov Železníc Slovenskej republiky, ktoré majú HN exkluzívne k dispozícii. Podľa nej v priemere 84 percent všetkých IC vlakov prišlo do cieľa načas. V prípade RegioJet–u len necelých 60 percent. „Oneskorenie našich vlakov bolo dané prevádzkovo–technickými a softvérovými problémami. Na ich vzniku malo svoj podiel taktiež nekvalitné trakčné vedenie na trati,“ vysvetľuje príčiny meškania hovorkyňa RegioJet–u Radka Štátová.

Priemer meškania – do 11 minút

Nemusí to však byť jediný dôvod. Odborníci ich za tým vidia viacero. Podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Mertinkovej za tým môže byť optimisticky nakreslený cestovný poriadok.

Podľa neho si totiž spoločnosť Radima Jančuru nakreslila, že trať Bratislavu – Košice prejde o 5 minút skôr ako štátne IC vlaky. Faktom ale je, že do cieľa prichádza neskôr – v priemere mešká necelých 11 minút. „Platí, že RegioJet má z ekonomických dôvodov technologické časy postavené bez potrebných rezerv pri obratoch súprav, čo je cítiť z čísiel,“ vraví bývalý generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

O „ostrých obratoch“, teda čase, keď sa musí nielen vyčistiť vlak, ale odpojiť a napojiť rušeň, hovorí aj český odborník na dopravu Petr Šlégr. Podľa neho čas na takúto akciu je minimálne 30 minút, v ideálnom prípade až hodina.

Za dôvodmi meškania môže byť aj fakt, že RegioJet začal na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdiť v polovici decembra. Na to poukazuje šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Podľa neho si český dopravca nestihol vybudovať dostatočné technologické zázemie.

Mešká však aj štátny dopravca. Avšak len takmer v 15 percentách. A tie sa opozdili v priemere niečo viac o štyri minúty. „Z prípadov, keď je vina na našej strane, je najčastejším problémom porucha rušňov, čo platí aj pre vlaky InterCity. Priemerný vek rušňov je viac než 20 rokov. Je to dlhotrvajúci problém,“ povedala hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.

O meškaní vedia

Obaja dopravcovia o svojom meškaní vedia. Štátny dopravca testuje automatické sms hlásenie porúch vozňov, ktoré má urýchliť opravy a predchádzať k nečakým situáciám. RegioJet zas zlepšil predovšetkým komunikáciu k svojim zákazníkom. To znamená, že ak dôjde k technickým komplikáciám, stevardi vo vlakoch o meškaní cestujúcich informujú. „RegioJet meškanie kompenzuje zníženou cenou a kvalitnejším cestovaním. Servis je oveľa lepší ako u štátneho dopravcu,“ tvrdí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Vlaky RegioJet–u najviac meškaju aj v prípade linky Praha – Košice. Pritom u nás, v Česku a Poľsku považuje za presnosť vlakov do piatich minút. „Najprísnejšie to v Európe hodnotia vo Švajčiarsku, kde môžu vlaky meškať do troch minút,“ dodala Mertinková.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.