18.11.2013, 00:47

Štát verí trnavskej TSS Grade. Smeruje k veľkej zákazke

Doprava Firma, za ktorou stojí František Hodorovský, má modernizovať železničný úsek pri Žiline.

Štát verí trnavskej TSS Grade. Smeruje k veľkej zákazke

Opäť skončili druhí a opäť smerujú k veľkej železničnej zákazke. A to aj napriek dlhom, ktoré voči svojim partnerom majú. Tentoraz ide o modernizáciu takmer 23-kilometrového železničného úseku medzi Považskou Teplou a Žilinou. Štátne Železnice Slovenskej republiky totiž podľa zistení HN akceptovali ponuku trnavskej TSS Grade, za ktorou stojí veľkopodnikateľ František Hodorovský. Spoločnosť, ktorá do tendra išla s viacerými stavbármi, ponúkla 127,7 milióna eur, pričom štát odhadoval, že tento úsek zmodernizuje za vyše 180 miliónov. „Áno, máme akceptačnýlist,“ potvrdil HN generálny riaditeľ firmy Dušan Chovanec.

 

V budúcom roku

Tender na modernizáciu tohto úseku sa pritom už ťahá dlho. Štátny správca koľajníc obálky s cenami otváral tesne po minuloročných voľbách. Vtedy najnižšiu cenu dala firma s rakúskym kapitálom – Alpine Slovakia. Tá bola v porovnaní s trnavskými stavbármi nižšia o 1,4 milióna eur. Po vyše 18-mesačnom posudzovaní ich však štát napokon vylúčil. Ako povedal prokurista tejto firmy Juraj Pojezdál, dôvodom ich vylúčenia bol ich subdodávateľ – teda firma, ktorá im mala urobiť zabezpečovacie zariadenie na trati. Ten im totiž nepredĺžil viazanosť svojej cenovej ponuky. Alpine Slovakia pritom svoj ďalší postup, teda či sa voči verdiktu štátnych železníc odvolá, nespresnila. „Zatiaľ sa táto téma prehodnocuje,“ povedal Pojezdál.

Samotní železničiari svoj verdikt nekomentovali. Ako totiž povedala Daniela Detersová, z odboru komunikácie firmy, proces verejného obstarávania modernizácie tohto úseku sa ešte neskončil. Na modernizáciu spomínanej trate chce pritom štát využiť eurofondy. So samotnou výstavbou sa však zrejme začne až v budúcom roku. Dokončiť by sa mal v roku 2017, teda tri roky na to. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) totiž aktuálne rokuje s Európskou komisiou o tom, aby Brusel časť modernizácie tohto úseku preplatil ešte z tohto programového obdobia. „Dnes aspoň polovica Slovenska bude na úrovni 21. storočia. Výrazne to totiž ovplyvní cestovanie do Žiliny. Čas jazdy sa totiž skráti na minimum,“ konštatoval Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

 

Splatí časť dlhov

Samotní trnavskí stavbári posledný rok fungujú ako na hojdačke. Firma pritom vlani vstúpila do reštrukturalizácie, teda požiadala súdnu ochranu pred veriteľmi. Ten následne svoje rozhodnutie zmenil. Vo februári pritom súd svojim verdiktom trnavskej TSS Grade odpustil časť dlhov, ktoré spoločnosť mala voči svojim subdodávateľom. Tí majú dostať len 15 percent zo sumy, ktoré im TSS dlhuje, a to aj v trojmesačných splátkach.

Štát uzavrel s touto firmou kontroverznú zákazku na modernizáciu železničného úseku medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Spoločnosť v súťaži uspela s ponukou o viac ako 40 miliónov eur vyššou sumou ako ponúkla najlacnejšia Skanska. Stalo sa tak po 33 mesiacoch naťahovačiek. V apríli pritom Úrad pre verejné obstarávanie Železniciam nariadil, aby súťaž opätovne prehodnotili. Aktuálne o zákazke opäť rozhodujú súdy.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.