24.09.2013, 01:26

Spor Tempusu s Nemcami ohrozuje 200 pracovných miest

V prípade, ak sa spoločnosť Tempus AWT Bavaria nedohodne s automobilkou BMW, konkrétne s jej rakúskou dcérou BMW Vertriebs zo Salzburgu, firma avizuje prepúšťanie. „O prácu by mohlo prísť až do 200 Slovákov,“ hovorí spolumajiteľ skupiny Tempus Martin Sojka. Automobilka totiž odmietla od októbra tohto roka predĺžiť spoluprácu pri predaji áut. V hre je navyše aj zrušenie spolupráce pri servise vozidiel značky. Skupina Tempus pritom v rámci skupiny zamestnáva tisíc ľudí. „BMW nás označilo za nespokojného dílera a dodnes nám nechce povedať jediný dôvod svojho rozhodnutia – nepredĺžiť nám zmluvu o autorizovanom predajcovi a servisnom centre,“ dodáva Sojka. BMW v reakcii pre HN svoje rozhodnutie nevysvetlilo. „BMW Group vždy hľadá na jednotlivých trhoch dlhodobých obchodných partnerov s cieľom vytvorenia trvalo udržateľnej predajnej siete. BMW Group zostáva i naďalej prítomná na slovenskom trhu,“ uviedol manažér komunikácie BMW na Slovensku Milan Stupka. Firma chce pritom aj naďalej investovať do tunajšej obchodnej siete, keď otvorila činnosť v predaji a servise vozidiel BMW a MINI cez novú spoločnosť Auto Palace Bratislava. Zároveň otvára druhú špecializovanú predajňu na motocykle v Banskej Bystrici.

Problémy má aj Auto Bavarija

Nejde pritom o jediného dílera BMW, ktorý doplatil na politiku predaja nemeckého koncernu. Ako prvá totiž skončila firma Auto Bavarija v bratislavskom Lamači. Ako už HN pred pár týždňami informovali, rakúska dcéra sa so slovenským predajcom nedohodla na ďalšej spolupráci. Auto Bavarija preto vrátila BMW-čku automobily, no nedostala za ne vyplatené peniaze. Rakúska dcéra tak dlhuje Slovákom približne dva milióny eur. Nevyplatenie záväzkov dostalo slovenskú spoločnosť do problémov a aktuálne sa proti nej vedie exekučné konanie. „Keďže im Rakúšania nevyplatili dva milióny eur, spoločnosť nemôže štátu zaplatiť DPH,“ dodal právny zástupca Auto Bavarija Ján Gajan.

Tlak sa stupňuje

Tlak automobiliek na predajcov sa pritom stupňuje. Umožňuje to aj takzvaná bloková výnimka, ktorá upravuje pravidlá medzi automobilkami a dílermi. V júni tohto roku vstúpili do platnosti nové pravidlá, ktoré dávajú importérom do rúk oveľa väčšie právomoci ako doteraz. „Bloková výnimka postavila autorizovaných predajcov a servisy do nevýhodnej pozície v dôsledku prijatých nových zmien, ktoré sa odzrkadľujú v nových zmluvách medzi výrobcom a predajcom, respektíve servisom,“ vysvetľuje Marcela Blahová z Cechu predajcov a autoservisov SR.

Výrobca tak po novom nemá žiadnu povinnosť uviesť dôvod v prípade, že sa rozhodne nepredĺžiť zmluvu s predajcom.

Zároveň môže výrobca požadovať od predajcu, aby predával len jednu značku. A to v prípade, že podiel automobilky na trhu neprevyšuje 30 percent. Aj to je jeden z dôvodov výrazného poklesu v počte autorizovaných predajných a servisných miest na Slovensku. Zatiaľ čo v roku 2007 u nás fungovalo 531 prevádzok, v tomto roku je to len necelých 400.„Nástup novej blokovej výnimky v druhej polovici roka 2013 má určite veľký vplyv na meniace (najmä znižujúce) sa počty predajcov a servisov na Slovensku,“ dodáva Blahová.

Lukáš Kvašňák