04.03.2015, 00:00

Obchodník, ktorý si „kúpil“ východ Slovenska

Východoslovenský podnikateľ vlastní sieť s miliónovými obratmi a viac ako tisíckou zamestnancov.

Ak bude Tesco predávať, budeme mať záujem o niektoré prevádzky. Hovorí Miroslav Labaš, ktorý na východe Slovenska vybudoval sieť predajní s dvestomiliónovým obratom. Jeho cesta medzi top desiatku obchodných sietí však nebola jednoduchá. Podnikateľ a zakladateľ firmy Labaš, pod ktorú spadá aliancia predajní Fresh, totiž začínal od piky. A za viac ako dvadsať rokov vybudoval spoločnosť s vyše tisíckou zamestnancov.

Od nuly...

Svoju cestu začínal v roku 1992, keď mu Jednota zverila jeden obchod v Košickej Belej. A ten začal riadiť po svojom. Chcel tam mať všetko, teda aj tovar, ktorý inde nebolo možné zohnať. Jednoducho telefonoval a po skladoch zháňal viac. A v čase podpultového tovaru reakcia okolia nedala na seba dlho čakať. „Ľudia začali na dedinu chodiť kupovať aj z mesta,“ povedal pred časom pre HN Miroslav Labaš. Postupne mu podnik dal do prevádzky viacero obchodov, no mladý podnikateľ sa neskôr rozhodol spoluprácu ukončiť.

... cez dodávky pre prevádzky...

Keďže to už bolo tesne po revolúcii a na Slovensku sa prebúdzalo trhové hospodárstvo, Labaš šiel vlastnou cestou. A tú začal s kávou. „Dozvedel som sa, že v meste dávajú veľkoobchody maržu desať percent. Uf, tak to je veľké číslo,“ povedal si vraj vtedy. S osobným autom ju teda začal voziť z popradských baliarní a do košických predajní dodávať sám s oveľa nižšou maržou. Podobne začal dodávať aj pre obchodné prevádzky, ktoré veľkoobchody pre omeškané platby ignorovali. A tak v roku 1996, šesť rokov po prvých nákupoch kávy v osobnom aute, dosahoval už 40-miliónový mesačný obrat v korunách.

... k vlastnej sieti

Na Slovensku sa v tom čase už začali objavovať zahraničné reťazce a trh sa zásadne menil. „Dlho som sa vyhýbal vlastným predajniam, ale bolo mi jasné, že na zabezpečenie odbytu budú potrebné,“ zaspomínal. Spočiatku pracoval pre značku Bala, ktorá spája viacero nezávislých obchodov a veľkoskladov. Po niekoľkých nezhodách sa však v roku 2010 rozhodol pre rázny krok. „Z večera do rána sme založili novú alianciu. Vymenili názvy a tabule obchodov,“ spomína. Nový názov nevymysleli marketingoví analytici, ale jeho syn Miroslav. „Doma som sa detí pýtal, ako nazveme novú sieť. Najstarší z, voleja‘ odpovedal, tak Fresh, nie?“ konštatoval. K Freshu sa pridal jeden spoločník z Baly bardejovský Makos a nový člen Libex zo Žiliny s 55 predajňami. Oproti Bale vo Freshi Labaš zásadne trval na jednej podmienke. „Po skúsenostiach s neustálymi spormi som chcel byť jediným majiteľom značky a spoločnosti. Spoločníci súhlasili, lebo benefity získavali i tak. A musím povedať, že zatiaľ sme žiadny spor nemali,“ povedal Labaš. A Fresh má v súčasnosti viac ako 660 prevádzok.