08.10.2013, 00:00

Malým stavbárom sa rozbehol biznis. Po vyše roku

Michalovská stavebná firma Ekostav stavia prevažne vodovody a dopravné komunikácie.

Malým stavbárom sa rozbehol biznis. Po vyše roku

A v poslednom štvrťroku mohla svoje vlastné stroje využívať ešte viac. Podarilo sa jej totiž dostať novú zákazku. „Získali sme ju v oblasti mestskej infraštruktúry. Došlo tak k miernemu oživeniu,“ konštatoval šéf firmy Jozef Saloka. Nešlo však o jedinú firmu. V poslednom štvrťroku viac využívali svoje stroje takmer tri štvrtiny malých stavebných firiem. Na jar to boli pritom len dve tretiny – to znamená, že využiteľnosť ich kapacít stúpla o sedem percentuálnych bodov. Vyplynulo to z prieskumu agentúry CEEC Research.

V lete sa viac robilo

Firmy tak svoje kapacity využívali najviac od februára minulého roku. Letné zlepšenie potvrdzuje aj majiteľ stavebnej firmy Investpol Pavol Hlaváč, ktorá montuje okrem iného aj sadrokartóny. Dôvody tohto nárastu sú jednoduché. Ako hovorí šéf agentúry CEEC Research Jiří Vacek, v septembri bola stavebná sezóna blízko svojho pomyselného vrcholu a ľudia mohli viac míňať. „Zlepšuje sa spotrebiteľská nálada, čo sa mohlo prejaviť na drobnej výstavbe, z čoho mohli ťažiť malé a stredné podniky v stavebníctve,“ vraví analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. V praxi to mohlo teda znamenať to, že ľudia použili viac peňazí na rekonštrukčné práce.

Odborníci však poukazujú aj na druhý dôvod. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč totiž poukazuje na prepúšťanie ľudí z jednotlivých firiem. Stavbári tak svoje stroje využívajú už na základe prepustených ľudí. Podľa neho sa preto nedá hovoriť o oživení stavebného trhu v oblasti malých a stredných firiem. O rovnakom dôvode hovorí aj Vacek. „Firmy zúžili okruh ľudí na minimum, uvoľnili všetky kapacity. Z pohľadu štatisticky ich produkcia preto rástla,“ dodal šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS).

Pomôžu najmä diaľnice

Aj to je podľa neho dôvod, prečo stavebníctvo u nás stále padá. A padať má i v priebehu budúceho roka, hoci pôvodne stavbári čakali mierny rast. Na jeho pozdvihnutie by podľa odborníkov mohli pomôcť veľké infraštrukturálne projekty, teda stavanie diaľnic či rýchlostných ciest. V súťažiach totiž aktuálne sú štvorprúdovky za viac ako dva miliardy eur, pričom ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) začiatkom roka vypísalo päť z nich. Ako konkrétne to však stavbárom pomôže, analytici odhadnúť nevedeli. „Netrúfnem si odhadnúť percentá, pretože všetko bude závisieť od realizácie počtu projektov,“ povedal analytik Slovenskej sporiteľne Martin Baláž.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.