StoryEditor

Za diaľnice platíme viac ako Rakúšania. A budú ešte drahšie

01.02.2015, 23:00
Priemerne na Slovensku zaplatí vodič za prejazd autostrádou 7 centov, v Rakúsku tri.

Ich minimálna mzda sa pohybuje od tisíc eur. Ich priemerný plat je niekoľkonásobne vyšší ako u nás. A predsa. Za prejazd kilometra diaľnice platia dvakrát menej ako na Slovensku. Kým Slováci za prejdenie po kilometri diaľnice zaplatia priemerne sedem centov, Rakúšania približne tri centy. Taký je výsledok prepočtov HN, ktorý sa týka spoplatnenia diaľnic v okolitých štátoch. Z piatich krajín Rakúsko vyšlo jednoznačne najvýhodnejšie. „Je nespravodlivé, že Rakúšania platia najmenej. Rakúsko má však výrazne najväčší počet kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest z okolitých štátov,“ vysvetlil dôvod šéf poradenskej firmy Mott McDonald Jiří Petrák.

Predbiehajú nás Slovinci i Maďari

Aj keď Slováci platia v priemere za prejazd za kilometer autostrád viac ako Rakúšania, v regióne nepatria medzi najdrahších. Najviac musia siahnuť do vrecka v Slovinsku, druhí v poradí sú Maďari. Tí za ročnú diaľničnú nálepku zaplatia necelých 140 eur. Na porovnanie: Slováci ročne za známku na skle zaplatia 50 eur. Ich cena sa na tento rok rovnako ako vlani nemenila. „Na rok 2016 sa nepočíta s rastom ceny diaľničných nálepiek,“ konštatoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

O možnom zvyšovaní cien diaľnic zatiaľ nechce hovoriť ani opozícia. Ako povedal bývalý štátny tajomník rezortu dopravy Ján Hudacký (KDH), teraz je ťažké povedať, či by takýto krok navrhol, alebo nie. Podľa neho konečná suma bude závisieť od rozvoja diaľnic a či štát chce dostať ľudí na diaľnice, alebo nie. Odborníci však majú na vec jasný názor:„Vzhľadom na to, že diaľničná sieť sa na Slovensku neustále rozrastá, možno očakávať, že aj vývoj ceny v budúcnosti pôjde smerom hore,“ odhaduje zástupca šéfa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek. Tento rok sa počíta, že u nás pribudne 46 kilometrov diaľnic, všetky na diaľnici D1. Naposledy išli diaľničné známky hore v roku 2011.

Chcú spustiť e-známky

Štát chce po novom namiesto klasických nálepiek spustiť elektronické diaľničné nálepky. Národná diaľničná spoločnosť ide opätovne vyhlásiť súťaž na ich prevádzku. Pôvodný tender zrušil Úrad pre verejné obstarávanie. Po novom ho dokonca aj zlacnil o približne päť miliónov eur – z 35 miliónov na 30 miliónov eur. „Zmena v predpokladanej cene zákazky nastala z dôvodu úpravy definície predmetu a opisu zákazky,“ vyhlásil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik. Celý systém by sa mal spustiť ešte tento rok.

Nový systém by na úvod mal zabezpečiť rovnaké fungovanie ako dnes – teda kúpa ročného, mesačného alebo 10-dňového kreditu. Vodiči si však diaľničnú nálepku kúpia buď cez internet, alebo inou technológiou. Až následne podľa Kóňu bude možné uvažovať o ďalších zmenách v systéme, no so zavedením mýta pre osobné autá rezort neráta. „Akákoľvek modernizácia je dobrá, všetko však bude závisieť od výslednej ceny,“ konštatoval šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, blízky SDKÚ-DS.

01 - Modified: 2007-03-04 21:59:51 - Feat.: 0 - Title: Výsledky Dellu sklamali
01 - Modified: 2024-04-22 12:10:38 - Feat.: - Title: Diaľničiari vybrali v prvom štvrťroku na elektronickom mýte vyše 61 miliónov eur 02 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 03 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 04 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 05 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 18:28