StoryEditor

Biznis Poórovi chcú prekaziť Poliaci. Pri oprave vozňov

09.03.2014, 22:57
Zistenie HN.

Dlhé roky opravoval vozne nákladnému železničnému dopravcovi Cargo. A zväčša sa na tendroch na ich opravu zúčastňoval sám. Tentoraz je to inak. Opravárenská firma, ktorá patrí do skupiny podnikateľa Vladimíra Poóra – ŽOS Trnava – má konkurenciu. A to zo susedného Poľska. Podľa zistení HN sa do súťaže Carga na revíziu nákladných a cisternových vozňov prihlásila aj poľská spoločnosť – Fabryka Wagonów Gniewczyna. „Prihlásili sme sa do tendra. Dôvodom je, že ide o predmet našej činnosti. Tá je postavená na účely výroby nových, ale i opravy nákladných vagónov,“ potvrdil pre HN predseda predstavenstva Juraj Mác.

Tender za milióny

Do súťaže sa podľa zistení HN prihlásila aj spomínaná spoločnosť ŽOS Trnava. No kto reálne zákazku od Carga získa, ani cena, za ktorú chcú opravu firmy urobiť, zatiaľ nie je jasné.

Cargo odhaduje, že v priebehu roka a pol zaplatí za tieto služby budúcemu opravcovi vozňov 21,8 milióna eur. „Tender na revízie vozňov momentálne stále vyhodnocujeme, preto nie je možne poskytnúť k nemu podrobnejšie informácie,“ konštatoval hovorca Carga Martin Halanda. Štátny nákladný dopravca vypísal tender na opravu tisícky vagónov ešte začiatkom tohto roka. Svoje kroky dôvodí tým, že vozňom sa končí povinná – 8-ročná – STK. Ako Halanda doplnil, revízie Cargo urobí na vozňoch, ktoré sú nevyhnutne potrebné na zabepečovanie zazmluvnených prepráv.

Dvorný dodávateľ

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková má na vec jasný názor. Ako hovorí, poľské firmy sú známe tým, že dokážu vo verejných zákazkách ponúknuť nízke ceny, a preto si nemyslí, že tento pokus o získanie biznisu zo strany Poliakov je namierené proti ŽOS Trnava. „Je to normálna obchodná aktivita. ŽOS Trnava, ktoré boli doteraz dvorným dodávateľom opráv pre Cargo, však môžu o svoju pozíciu prísť. A môžu ju ohroziť Poliaci,“ dodala Mertinková. Aj podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja (SDKÚ-DS), ktorý v minulosti radil premiérke Ivete Radičovej v oblasti dopravy, môžu Poliaci Trnavčanov ohroziť. Avšak len v tom prípade, ak by ich ponuka bola lepšia ako ponuka ŽOS Trnava.

Posudok je známy

Tento tender v minulosti sám Matej kritizoval. Podľa neho totiž bola táto zákazka pripravená práve pre Poóra na zalepenie očí v súvislosti s čiastočnou privatizáciou štátneho nákladného dopravcu. Do jednej z jeho dcér – Cargo Wagon – má vstúpiť investor a získať 66 percent jej akcií. Aktuálne top favoriti, medzi ktorý je napríklad skupina Eco-Invest Milana Fiľa spolu s írskou spoločnosťou Touax či francúzskym Nacco, zbierajú informácie o štátnom nákladnom dopravcovi. Najnovšie by už mali vedieť aj to, koľko môže Cargo dostať peňazí za vyše 12-tisíc vagónov. Od Ústavu súdneho inžinierstva dostalo znalecký posudok. „Zverejňovať ho však nebudeme,“ konštatoval Halanda. V minulosti Cargo očakávalo, že by za svoje vozne mohlo dostať približne 200 miliónov eur. Marek Poracký

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 05:51