09.09.2013, 00:00

Počiatek štartuje PPP. Poradcom

Poradenská firma môže byť známa už tento rok. Štát jej zaplatí milióny eur.

Minulý týždeň štát ohlásil novú súkromnú diaľnicu a už začína robiť prvé prípravy. A pomôcť s nimi mu má aj externý poradca. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) totiž už začína tender na jeho výber. Vyhlásiť ho pritom plánuje ešte v tomto roku. „V tomto momente začneme pripravovať podklady na súťaž na výber poradcu,“ konštatoval šéf rezortu dopravy Počiatek.

Rady za milióny
Suma, ktorú štát poradcovi zaplatí, sa bude pohybovať v miliónoch eur. Počiatkov rezort totiž vychádza zo zatiaľ jedinej súkromnej štvorprúdovky u nás, a to rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Za prácu na projekte v tom čase štát poradenskej firme zaplatil približne 5,8 milióna eur. „Nepredpokladáme, že by sa suma mala výrazne líšiť od tej pri prvom PPP projekte. Konečnú cenu, samozrejme, môže určiť až transparentná verejná súťaž,“ vraví hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Ján Počiatek. HN/P.Mayer

Poradca tak napríklad bude pomáhať pri posudzovaní vhodnosti obstarávania formou PPP a porovnávať to s klasickým súťažením, napríklad projektov či stavebných prác. V praxi teda povie, či súkromná diaľnica vyjde štát lacnejšie v porovnaní s už spomínaným klasickým súťažením.

Tiež môže pomáhať pri spracúvaní podmienok samotnej súťaže, či pri rokovaniach so záujemcami o výstavbu súkromnej diaľnice. Odborníci na dopravu preto postup rezortu dopravy hodnotia pozitívne. „Ministerstvo dopravy nemá takých právnikov, aby vedeli urobiť PPP projekt. Treba tam totiž urobiť kvalitné právne služby. To by museli prijať nových a veľmi dobre ich zaplatiť,“ povedal bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák.

Záujem veľkých hráčov
O novú štátnu zákazku pritom podľa neho sa budú biť skôr väčší hráči na trhu. A tí svoj záujem o účasť v nej nevylučujú. Napríklad podľa partnera advokátskej kancelárie Ružička Csekes Jána Azuda všetko bude závisieť od podmienok v súťaži. Ako však dopĺňa – projekty tohto typu sú pre nás určite zaujímavé, a preto budeme pozorne sledovať ďalší vývoj. Táto kancelária pritom štátu pri doteraz jedinom projekte na súkromnú diaľnicu už pomáhala. Svoj záujem pritom nevylúčila ani poradenská spoločnosť Deloitte či KPMG. „K tomu som schopný sa vyjadriť až keď sú známe aké-také podmienky,“ konštatoval managing partner KPMG Ľuboš Vančo.

Druhá diaľnica cez súkromné peniaze
Štát pritom už za nové súkromné diaľnice platí. Štvorprúdovka pri Nitre stojí štát približne 130 miliónov eur, pričom túto sumu potvrdil ešte vo februári premiér Robert Fico. Diaľnicu postavilo konzorcium okolo spoločnosti Granvie. „Pri rýchlo rastúcom dlhu si Slovensko nemôže dovoliť dať na splátky PPP projektov ani euro, pokiaľ by neboli viac než kompenzované úsporami v iných oblastiach či lepším výberom daní,“ hovorí šéf Inštitútu Ineko Peter Goliaš.

Marek Poracký