StoryEditor

Učil sa na západe, dnes vyváža na východ

18.07.2013, 00:00

Keď na začiatku deväťdesiatych rokov Igor Lengyel opúšťal Československo, vedel len, že chce odísť. O deväť rokov neskôr aj vďaka skúsenostiam zo zahraničných univerzít založil spoločnosť NMS, ktorá sa špecializuje na bezkontaktné 3D merania. „Zákazník si môže kúpiť náš skenovací systém alebo nás zavolá, aby sme niečo odmerali priamo u neho,“ hovorí Lengyel. Ukázalo sa, že jeho ponuka predbehla dobu. Na prvú väčšiu zákazku lákal klienta trištvrte roka. Odvtedy však firma kontinuálne rastie, v posledných rokoch dokonca dvojciferne. NMS navyše expanduje aj do ďalších krajín, vďaka čomu má dnes pobočky v Rusku i Brazílii.

 

Úspešný originál
Keď Igor Lengyel začal podnikať, dovážal na Slovensko meracie stroje, ktoré fabriky ešte nepoznali a nepoužívali. Prvým významným klientom NMS bola automobilka Škoda, no nebolo ľahké ju zlomiť. Počas celej histórie si totiž testovanie kvality a presnosti robili sami. Potom sa veci rozbehli a dnes je firma NMS vo svete všade tam, kde jej klienti. Ponúka výrobným firmám riešenia na mieru a rôzne služby v oblasti školenia či digitalizácie objektov. Najväčšie využitie však nachádzajú v inšpekcii, teda porovnávaní reálneho produktu s jeho predlohou v CAD dátach.

Firma má aktuálne štyri pobočky v Rusku a jednu v Brazílii. „Do Ruska sme boli prizvaní Volkswagenom na pomoc na dva týždne. Boli z toho štyri mesiace,“ spomína Lengyel. Napokon tam našiel aj ďalších zákazníkov a rastie doteraz. Stroje a služby NMS nie sú lacné, pohybujú sa v cenách aj niekoľko stotisíc. No ich výška je oprávnená. „Napríklad máme inováciu bezkontaktného skenera, s ktorým sa dá zoskenovať celé auto,“ uvádza Lengyel. Pôvodný skener bol manuálny, čo znamenalo, že ho musel ovládať človek. Celé auto tak skenoval podstatnú časť dňa. „Dnes sme prístroj pripevnili na robotické rameno, ktoré zoskenuje tisíc áut denne,“ hovorí úspešný manažér. Medzi zákazníkov spoločnosti patria okrem samotných automobiliek a ich dodávateľov aj veľké priemyselné spoločnosti. Jednou z nich je francúzsky koncern Alstom. NMS však spolupracovala napríklad aj s Moravským zemským múzeom v Brne, pre ktoré skenovali vzácne historické artefakty vrátane Věstonickej Venuše.

Nový motor pre Peugeot
Igor Lengyel vyštudoval strojnícku fakultu v Bratislave. „V deväťdesiatom, keď prišla politická zmena, som bol piatak na vysokej škole a túžil som ísť študovať do zahraničia. Celý život som sa učil francúzštinu a zdalo sa mi perfektné už len do tej krajiny ísť,“ spomína na to, ako sa rozhodol, že si doktorát urobí v Lyone. Spomína si pritom, že hneď oproti univerzite bola firma, ktorej akcionármi boli samotní profesori a v ktorej laboratóriách pracovalo na doktorátoch niekoľko študentov. On sám bol členom tímu, ktorý spoločne s automobilkami Renault a Peugeot vyvíjal nový naftový motor. Jeho úlohou bol výskum správania náplne v spaľovacom valci. „Tam boli laboratóriá, kde bolo zhruba sto zamestnancov a asi dvadsať doktorandov. A tí robili reálny vývoj pre automobilky,“ zdôrazňuje Lengyel. Spolupráca medzi školou a priemyslom pritom vznikla prirodzene. „Peugeot si otvoril výpočtové centrum, kde prijal mladých inžinierov z tejto školy,“ vysvetľuje bývalý výskumník.

Po dokončení 5-ročného doktorátu v Lyone sa Igorovi Lengyelovi naskytla možnosť postdoktorandskej stáže v Erlangene v Bavorsku, bašte firmy Siemens. „Keď sme v Nemecku vyšli von, na trávniku zrazu stála obrovská presklená budova. Ako banka. Bola to budova, kde mali profesori súkromné firmy. Na každom poschodí jedna,“ zdôrazňuje Lengyel podstatu vzdelávacieho systému najsilnejšej ekonomiky Európy. Na jednej strane núti profesora pracovať pre priemysel, na strane druhej, ak je úspešný, všetci u neho chcú pracovať. Systém tam bol ešte prepracovanejší a pragmatickejší ako vo Francúzsku. „Napríklad v laboratóriu bolo sto ľudí a štát z nich platil iba profesorov a upratovačky. Celý zostávajúci tím žil z projektov,“ upozorňuje. Nie každý bol v tomto systéme úspešný. Keď sa profesorovi nepodarilo zohnať si projekty a dať dokopy tím, labáky boli prázdne.

Návrat domov
Po skončení nemeckej stáže však prišiel čas na návrat domov. Igor Lengyel si musel odslúžiť civilnú vojenskú službu, cez ktorú sa znovu dostal aj do kontaktu so slovenským univerzitným výskumom. On však už poznal systémy, ktoré fungovali. A fungovali veľmi dobre. „Tak som si uvedomil, že keďže som sa rozhodol žiť v tejto krajine, tak musím robiť niečo iné. Šiel som do podnikania,“ zdôvodňuje Igor Lengyel. Vzhľadom na výsledky NMS urobil správne. Dnes je majiteľom úspešnej firmy i titulu podnikateľ roka v oblasti inovácií za rok 2012. So svojimi klientmi spolupracuje dlhodobo. „Najviac práce sa však odvedie na začiatku, pri inštalácii zariadenia. Na montážnu linku napríklad nainštalujeme robotický skener. Potom naň musíme zaškoľovať zamestnancov, robiť servis, prepájať na novšie softvéry, a tak ďalej,“ uzatvára úspešný podnikateľ.

01 - Modified: 2004-11-15 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Možnosti využitia RFID čipov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 05:35