27.10.2015, 11:46

Jančura sa vyhráža Ficovej vláde. Regiojet môže opustiť kľúčovú trasu

Ak Počiatek nezruší dotáciu stratových vlakov ZSSK, tak český dopravca odíde z kľúčovej trasy. Ministerstvo reaguje, že ide o Jančurov politický krok.

Šéf českého dopravcu RegioJet Radim Jančura pohrozil, že odíde z kľučovej vlakovej trasy Bratislava – Košice. Stane sa tak vtedy, ak minister dopravy Ján Počiatek nezruší v priebehu najbližších dní prevádzku stratových liniek. 

"Ak minister dopravy Počiatek v priebehu niekoľkých dní nevyrieši prevádzku stratových vlakov IC ZSSK, odíde RegioJet z vnútroštátnej vlakovej linky Bratislava - Žilina - Košice už v polovici decembra 2015. Celá zodpovednosť padá na plecia ministra dopravy, ktorý nechal štátom vlastnenú ZSSK konať protizákonne," povedal majiteľ spoločnosti Radim Jančura. Ten pred pár dňami vyzval štát, aby tieto dotácie okamžite zrušil.

„Štát nech peniaze občanov použije tam, kde sú skutočne potrebné. Nech nedotujú vlaky, ktoré sú pre väčšinu Slovákov nanič,“ vyhlásil Jančura.


Prečítajte si aj: Šéf RegioJetu útočí na Ficovu vládu: Okamžite zrušte dotácie na nezmyselné linky


Jančura: Zodpovednosť nesie Počiatek

Šéf českého dopravcu tvrdí, že ZSSK nemá žiadne iné príjmy než zo štátom dotovaných liniek a je jasné, že stratové vlaky IC sú krížovo financované z dotovaných liniek. „Je to nezákonné a striktne to zakazuje európska a aj slovenská legislatíva.“

Jančura skonštatoval, že zodpovednosť za vyhrotenie situácie má minister dopravy. „Celá vec nás mrzí najmä s ohľadom na našich zákazníkov, u ktorých si spoje RegioJet získali obrovskú popularitu. Ďakujeme všetkým za obrovskú podporu, veľmi si ju vážime, ale nemôžeme úspešne podnikať v prostredí, kde nie sú rešpektované zákony a štátom vlastnený dopravca robí s podporou štátu všetko preto, aby nás z trhu vyštval. Svojou nečinnosťou prevzal minister Počiatek plnú zodpovednosť za vyhrotenie situácie," skonštatoval Jančura.

Ide o Jančurov politický krok, reaguje ministerstvo

V stanovisku ministerstva dopravy sa uvádza, že RegioJet dnes zabezpečuje približne 2,6 percenta vlakov, ktoré sú každý deň na Slovensku vypravované.

Štát garantuje dostatok vlakov pre všetkých  ľudí, ktorí majú záujem cestovať po Slovensku. Skutočnosť, že tento svoj plán pán Jančura oznámil na konferencii politickej strany SaS ako aj načasovanie tohto kroku tesne pred parlamentnými voľbami svedčí o tom, že ide o politický krok a nie o odbornú otázku,“ uvádza sa v stanovisku ministerstva.

Dodáva sa v ňom, že „Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja sa nenechá zatiahnuť do predvolených kampaní politických strán a ich sympatizantov a bude sa rozhodovať na základe odborných argumentov a nie politických tlakov. Zmeny v nastavení IC vlakov sa urobili naposledy na jar tohto roku a aktuálne čakáme na výsledky týchto opatrení, ako aj na rozhodnutie protimonopolného úradu, ktorý posudzuje správanie sa jednotlivých dopravcov na železnici. Čo sa týka samotných IC vlakov, tak je prekvapujúce, že sa proti nim spúšťa kampaň práve na konferencii strany Sloboda a Solidarita, keď tento produkt vznikol v roku 2011, v období keď táto strana bola vo vláde. Navyše v roku 2012, ktorý naplánovala ešte predchádzajúca vláda tieto vlaky skončili v strate 3,3 milióna eur, pričom v minulom roku bolo ich hospodárenie lepšie o 2,1 milióna eur,“ píše sa v stanovisku ministerstva dopravy.

O hrozbe odchodu hovoril šéf Regiojetu Radim Jančura v HNtelevízii už v júni: