10.09.2013, 00:00

Zadlžené Cargo prekvapilo. Stratu stiahlo o tretinu

Doprava. Nákladný dopravca hospodári o vyše šesť miliónov lepšie ako plánoval.

Vladimír Ľupták, Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer
Má dlhy v stovkách miliónov eur, no prekvapil nižšou stratou. Štátny nákladný dopravca – Železničná spoločnosť Cargo (na snímke riaditeľ Vladimír Ľupták) – za prvý polrok tohto roka hospodáril lepšie, ako si naplánoval. Svoju avizovanú stratu sa mu totiž podarilo znížiť takmer o tretinu. Kým pôvodne mal skončiť v mínuse 18,9 milióna eur, nakoniec sa jeho strata vyšplhala len do výšky necelých 13 miliónov. „Lepší hospodársky výsledok v porovnaní s plánom v prvom polroku bol dosiahnutý aj vďaka vyšším tržbám oproti plánu,“ konštatoval hovorca nákladného dopravcu Martin Halanda.

Viac peňazí z dopravy
Viac prepravy, vyššie tržby – to je jeden z dôvodov, prečo sa Cargu v prvom polroku darilo lepšie, ako si plánovalo. Ako totiž Halanda hovorí – spoločnosti sa podarilo zvýšiť objem prepravy v tých tovaroch, ktoré síce v minulosti boli typické pre železnicu, no neskôr sa presunuli na cesty a teraz sa po čase vracajú späť na koľaje. Firme pritom pomohli aj hutníci či nižšie úrokové sadzby.

Na druhej strane, odborníci polročné čísla Carga hodnotia skôr skepticky. „Nech sa neporovnávajú výsledky s podnikateľským plánom, ktorý nastavili veľmi mäkko. Ak sa chce Cargo porovnávať, tak nech ukážu skutočnosť za tento a minulý rok,“ vraví šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. Aj šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS) by radšej hodnotil celý rok ako len polrok. Preto za dôležité považuje, či sa Cargu nárast prepraveného tovaru podarí udržať alebo nie.

Lepší aj osobný dopravca
Nielen Cargu sa pritom v prvom polroku darilo lepšie hospodáriť. Pridal sa aj osobný železničný dopravca – Železničná spoločnosť Slovensko. Svoju plánovanú stratu znížila o viac ako dva milióny eur. „Reálne sme v prvom polroku ušetrili na viacerých plánovaných nákladoch, predovšetkým nakupovaných službách. Zásadne sa nenaplnili naplánované opravy koľajových vozidiel, keďže prebiehali tendre,“ konštatovala hovorkyňa firma Jana Morháčová. Firma však priznáva – vozne a rušne budeme musieť opraviť, keďže ide o nevyhnutné technické opravy. A preto sa v koncoročných číslach lepšie hospodárenie z prvého polroka až tak neprejaví.

Analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský pritom štátu odkazuje – bez zatvárania tratí a prepúšťania nie je veľká nádej na zlepšenie. Podľa neho totiž voziť vlakmi pár ľudí s rovnobežným autobusovým spojením je plytvaním peňazí daňovníkov.

Ministerstvo dopravy pritom hovorí, že niektoré zmeny na pomoc Železničnej spoločnosti už pripravilo. Tou prvou bol predaj dep osobnému dopravcovi Cargo a druhou – cestovný poriadok s pravidelným odchodom vlakov.