10.04.2013, 00:00

Volkswagen plánuje závod. V hre je Poľsko a Turecko

Nemecký koncern plánuje desať nových tovární. Jedna z nich ešte nie je istá.

Snímka: archív HN
Zdroj: archív HN
Volkswagen už potvrdil veľkú expanziu v podobe desiatich nových tovární, no v hre je ešte jedna fabrika. A bijú sa o ňu dve krajiny. Podľa informácií, ktoré médiám poskytol turecký minister financií, chce Volkswagen novú prevádzku na výrobu ľahkých úžitkových vozidiel a rozhoduje sa medzi Poľskom a Tureckom. „Odpoveď na túto otázku očakávame v máji. Ale zatiaľ sa nerozhodli,“ povedal minister Zafer Çaglayan.

Európa a Ázia
Nemecký automobilový koncern predstavil plán investícií až do roku 2018. Celkovo plánuje až desať nových závodov. „Sedem bude stáť v Číne, dva v Rusku a jeden v Mexiku,“ vysvetľuje hovorca koncernu pre výrobu Christoph Adomat. Informáciu o Poľsku ani Turecku nepotvrdil, no priznáva, že koncern s vládami rokuje a zvažuje investičné príležitosti. „Zatiaľ však nemáme žiadne zmluvy ani dohody s týmito krajinami,“ upozorňuje Adomat.

Turecký minister ale sa však pochválil detailmi z rokovania s nemeckou automobilkou. Netajil sa tým, že by bol rád, keby sa Volkswagen rozhodol pre nich. „Vysvetlil som im, že by mohli posilniť pozíciu v regióne Blízkeho východu a my by sme ich v tom ochotne podporili,“ hovorí o rokovaniach minister Çaglayan s tým, že firmu od investície odrádzajú vyššie náklady na logistiku.

Ako v Holandsku
Logistika však nepredstavuje problém v Poľsku. Hoci je výroba vozidiel v tejto krajine drahšia ako v Turecku, Volkswagen tu už jednu továreň na úžitkové vozidlá má. „Na druhej strane, Turecko je veľmi zaujímavý trh. Len od roku 2009 do minulého roka tu vzrástol predaj áut asi o polovicu,“ hovorí analytik Jiří Šimara z Cyrrusu. V Turecku sa podľa analytika každoročne predá 556-tisíc áut. „To je približne rovnako, ako v Holandsku – čo je druhý najväčší automobilový trh v Európe.“

Podľa analytika Šimaru tak existujú argumenty za obe krajiny. „Svoju úlohu však bude zohrávať aj lobbing a prípadné investičné stimuly,“ dodáva Jiří Šimara.

Výsadné postavenie
Dilema, či Turecko alebo Poľsko, však nie je zďaleka jediná starosť Volkswagenu. V rámci plánu expanzie v nasledujúcej päťročnici plánuje automobilka ďalších 10 fabrík, pričom väčšina z nich bude vyrábať autá v Číne a pre Číňanov. Do Číny však smeruje aj značná časť áut, ktoré sa vyrobia u nás v Bratislave. „Bratislava má v rámci koncernu výsadné postavenie, preto si nemyslím, že by tunajšia výroba mohla byť nejako ohrozená,“ myslí si analytik Capital Markets František Bizovský. Na Slovensku sa totiž vyrábajú najmä SUV a hovorí sa dokonca tiež o výrobe športovo-úžitkového auta značky Bentley. „Teoreticky by mohol Volkswagen presunúť výrobu modelu UP!, keďže ide o lacnejšie auto,“ dodáva analytik.