09.09.2014, 00:00

Štát sa bojí konkurencie. A kupuje nové vlaky

Štátny osobný dopravca sa chystá vypísať tender na 17 nových vozňov.

Štát sa bojí konkurencie. A kupuje nové vlaky

Veľké priestory pre bicykle či klimatizácia vo vlakoch. Tak aj toto čaká cestujúcich na železnici už od budúceho roka. Štátny osobný železničný dopravca – Železničná spoločnosť Slovensko, sa chystá nakúpiť nových 17 železničných vozňov. Práve tie by mohli nahradiť aktuálne najstaršie vozne, ktoré majú aj viac ako 25 rokov. Jazdiť majú na našich regionálnych tratiach. Väčšinu peňazí zaplatí Európska únia. „Tento projekt je snahou využiť do posledného centa financie z Operačného programu doprava z končiaceho programového obdobia, ktoré zostali zatiaľ disponibilné,“ konštatovala hovorkyňa štátneho dopravcu Jana Morháčová. Priemerný vek vozňov je 22 rokov.

V okolí Bratislavy

Nové vozne budú jazdiť v okolí Bratislavy. Zaradia ich v rámci bratislavského integrovaného systému. Zapoja sa doň všetky linky, ktoré prichádzajú do hlavného mesta od Nových Zámkov, Piešťan či Malaciek. Cena vozňov, ktorú štátny dopravca zaplatí, zatiaľ nie je známa. Tú podľa Morháčovej vygeneruje súťaž, ktorú sa chystajú vypísať v najbližších týždňoch. Práve nové vlaky môžu podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka prilákať viac ľudí do vlakov. Celkovo má vlaková doprava len sedempercentný podiel v porovnaní napríklad s automobilovou dopravou.


Čítajte aj: Hluk a zima. Aj takto sa dnes cestuje slovenskou železnicou


Slovenské trate čaká od polovice decembra revolúcia. Prichádzajú dvaja českí súkromní dopravcovia – čierno-zlatý Leo Express na trati Praha – Košice a žltý RegioJet, ktorý sa chystá jazdiť na hlavnej trase Bratislava – Žilina – Košice. Štátny dopravca nákup nových vozňov s príchodom konkurencie vylučuje. Dôvodí to faktom, že tie bude využívať v regionálnej doprave a konkurencia ide do diaľkovej dopravy. Odborníci však v tejto otázke majú jasno. „Súvisí to so vstupom nových dopravcov. Je to logické. Štátny dopravca musí konkurencii čeliť a musí poskytovať kvalitné služby,“ konštatoval šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý radil premiérke Ivete Radičovej v oblasti dopravy.

Záujemcovia nie sú známi

Kto bude mať o novú zákazku záujem, zatiaľ nie je známe. HN oslovili všetky slovenské spoločnosti, ktoré nové vozne robia. Pre Železničnú spoločnosť Slovensko nové vlaky vyrába napríklad ŽOS Vrútky. Napríklad v súčasnosti vyrába dvadsať motorových súprav. Zákazku získal vlani, štátny dopravca mu za túto výrobu zaplatí 77,9 milióna eur.

Toto nie je jediný projekt, na ktorý štátny dopravca využíva eurofondy. Tento rok napríklad s firmou Vladimíra Poóra ŽOS Trnava podpísal zmluvu na modernizáciu 30 železničných vozňov, ktoré jazdia tiež na regionálnych tratiach. Okrem toho Železničná spoločnosť cez eurofondy nakúpila nové vlakové súpravy. Po nasadení všetkých týchto súprav bude podľa Morháčovej polovica vlakov na regionálnych tratiach nová alebo zmodernizovaná.

„V prípade, že Železničná spoločnosť Slovensko kupuje nové vlakové súpravy z európskych peňazí, musí sa to prejaviť aj v znížení ceny dotácie za vlakový kilometer, ktorú štát bude platiť. Prepravcovi totiž klesnú prevádzkové náklady, významne šetrí investičné zdroje.  Musí existovať jasná analýza, o koľko menej bude Slovensko platiť na dotáciách pre dopravcu,“ konštatoval pre HN majiteľ RegioJet-u Radim Jančura. Jeho žlté vlaky chodia na regionálnej trati medzi Bratislavou a Komárnom už vyše dvoch rokov. V porovnaní so Železničnou spoločnosťou Slovenko, ktorá na tamojšej linke jazdila do roku 2012, šetrí približne jedno euro na kilometer. Za prvý polrok tohto roku na tejto trati prepravil RegioJet vyše jeden milión cestujúcich.

 

Moderné vlaky sú najlepšia odpoveď

Pavel Kravec, bývalý generálny riaditeľ ZSSK, pre HN:

Štátny osobný dopravca ide nakúpiť 17 nových vozňov. Je to dobrý nápad?

V tomto prípade nejde ani tak o nápad, skôr o kontinuitu v začatom procese modernizácie koľajových vozidiel ZSSK z príspevkov fondov EÚ. Na jednej strane pre ZSSK, ale aj štát ide o obrovský finančný prínos, pretože ZSSK nedokáže z vlastných zdrojov pokryť nákup nových vozňov, je preúverovaná a štát tiež ťažko hľadá prostriedky, na druhej strane ZSSK po dlhých rokoch modernizácií starých vozňov nakupuje už niekoľko rokov masívnejšie nové vozidlá, čo oceňuje najmä cestujúca verejnosť v počtoch prepravených cestujúcich.

Na ktorých tratiach by tieto vozne mohli jazdiť?

V podstate na všetkých tratiach a vlakoch, špecifikácia na prepravu bicyklov reflektuje súčasné požiadavky verejnosti, keď ich preprava je požadovaná tak v regionálnej, ako aj diaľkovej doprave.

Na naše trate sa chystajú aj súkromníci. Je to reakcia na to?

Áno, pre hlásiacu sa konkurenciu je to tá najlepšia odpoveď zo strany ZSSK, ale to nevidím ako jediný dôvod vyhlásenia tendra.

Ako inak konkurentom môže ZSSK konkurovať?

Moderné a pohodlné vozne a jednotky sú síce najdôležitejším faktom v konkurenčnom boji, ale rovnako dôležitý je aj rozsah poskytovaných služieb a prístup personálu ZSSK. ZSSK len ťažko v krátkom čase dobehne konkurentov v ich najsilnejšej zbrani, ktorou je ohurujúci catering. Ten je nápaditý, kvalitný a cestujúci ho dostáva za dumpingové ceny, ale to neznamená, že boj je prehratý.

Súvisiace články

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.