28.05.2013, 00:00

Slovenské Go2Sky poletia. Z Talianska

Nové aerolinky štartujú podnikanie v zahraničí, kde čakajú aj na prvý prírastok do svojej flotily.

K oblakom chcú vzlietnuť ďalší Slováci. Novovzniknutá letecká spoločnosť Go2Sky sa bude orientovať na charterovú dopravu. „Rozhodli sme sa založiť túto spoločnosť, pretože vidíme priestor na trhu,“ vysvetľuje majiteľ Go2Sky Daniel Ferjanček. S prvými letmi však aerolinky nezačnú na Slovensku, ale v zahraničí.

Taliansky štart
Go2Sky v súčasnosti čaká na prílet 168-miestneho lietadla Boeing 737-400, ktoré by malo na Slovensko doraziť koncom júna. „Lietať by sme chceli začať hneď na druhý deň, keďže aj státie na letisku niečo stojí,“ vysvetľuje Daniel Ferjanček. Napriek pokročilému času sa o zachytenie nastávajúcej letnej sezóny nebojí, hoci skôr v zahraničí. Podľa jeho slov je totiž na trhu po leteckých službách dostatočný dopyt. Preto spoločnosť začne lietať z Talianska. „Máme talianskeho brokera, ktorý je sprostredkovateľom medzi dopravcami a touroperátormi,“ uvádza Daniel Ferjanček. Boeing tak bude parkovať na letisku v Miláne.

Slovensko vypredané
Nová spoločnosť teda slovenských turistov do dovolenkových destinácií nepovezie. Slovenské leto je vypredané už od jesene. „Slovenské lety sa kontrahujú už v septembri. Nové spoločnosti však vznikajú na jar, keďže zima je vždy slabšia. Budúci rok by sme však chceli pridať do našej flotily minimálne jedno ďalšie lietadlo, ktoré by obsluhovalo slovenských cestujúcich,“ hovorí Daniel Ferjanček, ktorý je sám pilot a vo svojom tíme má momentálne 40 ľudí. V júni sa tak chce spoločnosť sústrediť na predaj zimných letov.

Do Košíc i k slovenskému moru
Najväčšie slovenské aerolinky Danube Wings prevádzkujú regionálne obojsmerné linky Košice – Bratislava a Ostrava – Viedeň. Počas leta sa sústredia aj na letné sezónne trasy do chorvátskych letovísk. Tento rok chcú v tomto smere pokračovať. „Zvýšili sme počet letných letov na pravidelnej linke do Splitu s tým, že na ňu už existuje aj ideálne napojenie z Košíc. Iné plány zatiaľ prezrádzať nemôžeme,“ prezrádza generálny riaditeľ Danube Wings Ján Rostáš. Ten zároveň dodáva, že v slovenskej leteckej doprave cítiť stagnáciu. Spoločnosť má vo svojej flotile štyri lietadlá typu ATR.

V zahraničí je ponúk dosť
Slovenská charterová spoločnosť AirExplore sa orientuje najmä na zahraničný trh. „Nepôsobíme na slovenskom trhu z dôvodu dosahovania lepších finančných výsledkov v zahraniční, než aké by sme boli schopní dosiahnuť na domácom trhu v danom konkurenčnom prostredí,“ vysvetľuje generálny riaditeľ AirExplore Martin Štulajter. Podľa jeho slov totiž slovenský charterový trh obsadila najmä spoločnosť Travel Service. V zahraničí sa však AirExplore darí. „Oproti minulému roku pociťujeme mierny nárast dopytu. Je to spôsobené všeobecným úbytkom leteckých spoločností a kapacít v Európe a taktiež do istej miery dlhou zimou, a nie úplne optimálnym jarným počasím,“ vysvetľuje Martin Štulajter.

Väčšina zo slovenského koláča
Lídrom charterového letectva na Slovensku je dcéra českej spoločnosti Travel Service. „Tento rok očakávame rast. Na Slovensku počítame až s 20-percentným nárastom, kde počas tohtoročnej letnej sezóny bude Travel Service operovať piatimi lietadlami. Vlani to boli štyri. Minulý rok sme zo slovenských letísk prepravili celkovo 373-tisíc cestujúcich a lietali sme do 42 destinácií,“ tvrdí hovorkyňa Travel Service Vladimíra Dufková. Aerolinky majú vo svojej flotile 41 lietadiel a okrem Česka a Slovenska pôsobia aj v Poľsku, vo Francúzsku, Švajčiarsku a na Kanárskych ostrovoch.