23.07.2014, 00:00

Široký rozmrazuje Pharos. Po rokoch

Development. Retailový park kontroverzného podnikateľa pri bratislavskom letisku po dlhom odkladaní poklepkáva základný kameň.

Rok 2008: Developer Hrivis predstavuje megalomanské plány. Komplex obchodov a kancelárií Pharos neďaleko bratislavského letiska má pohltiť miliardu eur. Rok 2014: Pharos má už nejaký čas v rukách firma prepojená na známeho podnikateľa Juraja Širokého. Po rokoch prekresľovania a posúvania termínov poklepáva základný kameň. Začína stavať prvý klient. Je ním nemecký hobby market Bauhaus. „Nebojíme sa toho. Niekto musí začať. Takto na zelenej lúke nestaviame prvýkrát. Veríme, že tu bude viac subjektov a stane sa to obľúbenou zónou,“ hovorí pre HN konateľ Bauhaus SK Aleš Pacal.

Čas sa naťahuje

Firma Development 4 prepojená na známeho podnikateľa prevzala projekt už v roku 2010. Pôvodný investor si totiž nakreslil také obrie plány, že ich radšej ani nezačal realizovať. Development 4 už od začiatku presviedčal, že na Pharose pracuje. Harmonogram im však pribrzdilo aj behanie po úradoch. Blízkosť pri letisku totiž znamená aj blízkosť ku skladom s leteckým benzínov, čo si vyžaduje špeciálne opatrenia a povolenia. Keď sa zdalo, že developer sa už s týmto problémom vysporiadal, začalo sa ohlasovanie termínov.

Vianoce 2013, koniec roka 2014. Otváranie dverí sa postupne odkladalo a aktuálne si potenciálni zákazníci môžu do kalendára zaznačiť jar 2015.„Podľa našich informácií by mali byť prevádzky hotové už na budúci rok,“ spresňuje dnes výkonný riaditeľ Development 4 Matej Ceconík. Postarať sa o to má práve Bauhaus, ktorý sa chystá pri premiére na slovenskom trhu preinvestovať približne 40 miliónov eur. Na nákupnej ploche 20-tisíc štvorcových metrov by sa malo priamo zamestnať 150 ľudí. Postupne sa má do lokality pridať predajca športových potrieb Decathlon a nábytkárstvo Sconto. Kto bude ďalší, je zatiaľ otázne.


Čítajte viac:

Čakali sme na prvého klienta

Naj... slovenských nákupných centier


Konkurencia za cestou

Pharos totiž rokuje s klientmi, ktorí by chceli do lokality vstúpiť a postaviť si tam vlastnú prevádzku. „Je to spôsob, ktorý im znižuje investičné riziko,“ vysvetľuje taktiku developera analytik agentúry prieskumu trhu Terno Ľubomír Drahovský. Ten zároveň dodáva, že každý, kto bude zvažovať investície do retailového parku, si podrobne zmapuje trh a dobre prepočíta svoje peniaze. Developer však v ďalších klientov verí a presvedčiť ich chce aj lokalitou, ktorá je v tesnej blízkosti diaľničných zjazdov. Sľubuje si od nej i to, že zákazníci nebudú musieť zachádzať hlbšie do Bratislavy a ostanú iba pri nich.

Hneď oproti však stojí konkurencia, a to obchodné centrum Avion, IKEA i Hornbach. „Vyššia konkurencia bude znamenať lepšiu kvalitu i výhodnejšie ceny pre spotrebiteľov,“ uvádza Ľubomír Drahovský. Ten zároveň pokračuje, že napríklad pri hobby marketoch je v Česku zastúpených viac hráčov a dosiaľ žiaden z trhu neodišiel. Navyše Bratislava s pol miliónom obyvateľov je trh, na ktorom sa dostatočne stavia i rekonštruuje.