01.10.2015, 00:00

Diaľnice vezú ľuďom prácu

Čím bližšie je cestný privádzač, tým viac región prosperuje. Viac ľudí si nájde prácu.

Diaľnice vezú ľuďom prácu

Ak by mali obyvatelia Rimavskej Soboty diaľnicu o polhodinu autom bližšie, v okrese by si našlo prácu ďalších 2800 ľudí. Nové diaľnice by podľa výpočtov Inštitútu finančnej politiky mohli vyriešiť Achillovu pätu slovenskej ekonomiky – vysokú nezamestnanosť. Analytici vyrátali, že to, či má daný okres diaľnicu, alebo rýchlostnú cestu, priamo súvisí s počtom ľudí bez práce. Ak by bol najbližší diaľničný privádzač o minútu bližšie, regiónu klesne nezamestnanosť o 0,2 percentuálneho bodu.

Diaľnice majú na nezamestnanosť vplyv preto, že investori vyžadujú rýchlu a jednoduchú dopravu so svojimi partnermi, vysvetľuje jeden z autorov výpočtov, analytik IFP Michal Habrman. Napríklad všetky tri hlavné slovenské automobilky sú blízko diaľničnej siete. Štvrtý závod, ktorý plánuje postaviť Jaguar, si tiež vybral pozemok v Nitre, ktorý sa nachádza blízko rýchlostnej cesty R1. Vytvorí tam spolu so subdodávateľmi tisícky pracovných miest.

Geografický princíp a lobing

Investícia do diaľnic by výrazne pomohla regiónom s vysokou nezamestnanosťou. Príkladom by nám mohlo byť Nemecko, ktoré cielilo nové cesty do zaostalých oblastí, a tým vyrovnávalo ekonomické rozdiely. Práve okresy ako Rimavská Sobota, Veľký Krtíš či Svidník, kde nezamestnanosť atakuje dvadsať percent, majú od najbližšieho privádzača najďalej. „Diaľničná sieť by mala byť budovaná naprieč celým Slovenskom,“ povedal riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý v minulosti radil premiérke Ivete Radičovej v oblasti dopravy. U nás podľa neho rozhoduje politika. Cesty sa plánujú podľa kritéria, odkiaľ je minister a kto si vylobuje vo vláde svoju diaľnicu. „Ide iba o geografický princíp, nie na základe ekonomickej výkonnosti jednotlivých okresov,“ oponuje Habrman.

Nové cesty aj v zaostalých regiónoch

Ministerstvo dopravy v tomto roku otvorí takmer 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou. Ide o tri úseky D1 na východnom Slovensku, ako aj o prvý z dvoch rozostavaných úsekov na juhu stredného Slovenska. „Veríme, že tieto cesty pomôžu prilákať nových investorov a ľuďom nájdu prácu,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. V ostatných regiónoch však plánuje postaviť o 80 kilometrov viac. „Prihliadame nielen na nezamestnanosť daného regiónu, ale aj na potenciálny dosah na dopravu,“ dodal Kóňa. „Ak by išli podľa tohto modelu, tak už majú všetky krajské mestá vybudované obchvaty,“ oponuje Matej.

Lepšie komunikácie do rozvinutejších okresov prichádzajú aj z nutnosti. „Je tam zvyčajne hustejšia doprava, a preto je potreba diaľnice vyššia,“ vysvetľuje analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová s tým, že diaľnica nie je jediný spôsob, ako zlepšovať dostupnosť. Poslúžiť môžu aj rekonštrukcie ciest nižšej triedy, ktoré sú cenovo výhodnejšie.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.