Slovensko má šancu vyrábať najexkluzívnejšie autá, akých sa na svete vyrobí ročne len pár tisíc kusov. Talianska automobilka Lamborghini, ktorá patrí koncernu Volkswagen, totiž plánuje vyrábať svoje dlho očakávané SUV-čko Urus práve v Bratislave. „K špekuláciám sa nevyjadrujeme,“ vyhlásil hovorca bratislavského závodu európskej špičky v predaji vozidiel Vladimír Machalík.
Ide o informáciu, ktorú portálu europe. autonwes. com potvrdili viaceré zdroje zo spoločnosti Volkswagen Group, dlho sa však o nej hovorilo aj v slovenskom zákulisí. Podľa zistení HN spred pol roka bratislavský Volkswagen už upozorňoval na výrobu Ursusu aj svojich dodávateľov, napríklad lozorniansku fabriku americkej firmy Johnson Controls. Tá pre Bratislavu vyrába sedačky.
Dnes to, že o Urus sme v hre, potvrdil aj šéf odborov Volkswagenu Slovakia Zoroslav Smolinský. V skupine sa podľa Smolinského uvažuje o viacerých alternatívach, Bratislava je jednou z nich.
Priláka nám to ďalšie investície
„V krajinách V4 (ale aj v celej strednej a východnej Európe – pozn. HN) sa nič také exkluzívne nevyrába,“ povedal HN analytik spoločnosti Cyrrus Jiří Šimara s tým, že pre Slovensko to znamená obrovskú prestíž: „Poukazuje to totiž na dôveru Volkswagenu v bezproblémový priebeh investície – plynulosť dodávok, relatívna stálosť politického prostredia, kvalitná pracovná sila. Pozitívne skúsenosti Volkswagenu budú určite skúmať aj ďalší investori.“
Zverenie výroby svalnatého SUV-čka od Lamborghini je logické – Taliani dnes montujú svoje superšporty v Sant´Agata, kde sa ročne vyprodukujú asi dve tisícky áut.
Model Urus, ktorý si má podmaniť predovšetkým zákazníkov z Číny, má však ročne dodať na trh tri tisícky kusov. Stane sa tak najpredávanejším autom talianskej značky s rozzúreným býkom v znaku.
Podľa Smolinského táto investícia počet pracovných miest v závode nezvýši, mal by stačiť súčasný stav. Dnes fabrika zamestnáva skoro deväťtisíc ľudí.
Podmaniť si má Čínu
To, že Volkswagen zvažuje výrobu „Lamba“ u nás, je už druhá dobrá správa za krátky čas. Len prednedávnom sa totiž potvrdili informácie, že už nebudeme len montovať karosérie modelu Porsche Cayenne, ale ho budeme i celý vyrábať. Sme tak prvá krajina, kde sa bude aj tento exkluzívny model vyrábať celý a mimo Nemecka.
V kontexte týchto informácií však treba pripomenúť, že bratislavská fabrika bola v hre aj o výrobu prvého SUV vozidla od Bentley. Automobilka jeho produkciu však nakoniec ponechala v rodnom Anglicku. Nahlas sa vtedy hovorilo o tom, že tamojšia vláda na čele s premiérom Davidom Cameronom si investíciu vylobovala.
„Nové Lamborghini bude stáť na rovnakom základe ako Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7, ktoré sa vyrábajú v Bratislave. Z nákladového hľadiska tak dáva zmysel, aby sa všetky tieto modely v rámci koncernu Volkswagen vyrábali pod jednou strechou,“ dodáva Šimara.