StoryEditor

Železničiari chcú vyššie platy. Napriek dlhom

21.10.2013, 00:00
Majú dlhy v desiatkach miliónov eur, napriek tomu zrejme budú musieť hľadať ďalšie peniaze navyše.

Takýto scenár môže čakať na dve železničné spoločnosti – Železničnú spoločnosť Slovensko a nákladné Cargo. Ich odborári totiž žiadajú o zvyšovanie platov, a to podľa zistení HN o päť percent. „Išlo o spoločnú dohodou odborárskych centrál, aby zamestnanci mali nárast miezd. Vidíme, že náklady rastú, no mzdy ostávajú,“ konštatoval prezident Federácie strojvodcov Dušan Kaša.

Milióny eur navyše

Ak by firmy na takúto požiadavku pristúpili, stála by ich milióny eur. Napríklad Železničná spoločnosť Slovensko dáva na platy ročne 60 miliónov eur. Nárast priemernej mzdy o jedno percento by jej pritom spôsobil hľadanie ďalšieho milióna eur navyše. A rovnako je na tom aj Cargo. „Nárast miezd o päť percent by v praxi znamenal nárast osobných nákladov o 4,2 milióna eur ročne. V súčasnej ekonomickej situácii je nereálne, aby ho firma dokázala pokryť,“ povedal Halanda. Obaja štátni dopravcovia pritom vlaňajšok ukončili v strate dokopy za desiatky miliónov eur. A hospodárenie v červených číslach plánujú aj tento rok.

Ak by odborári so svojou požiadavkou uspeli, išlo by o jeden z najvyšších nárastov platov železničiarov za posledné obdobie. Osobný prepravca len v tomto roku trikrát za sebou platy svojim zamestnancom nezvyšoval. Jeho hovorkyňa Jana Morháčová však pre úplnosť dodáva, že firma vlani po dohode vyplatila jednorazový bonus k mzde – 110 eur.

Spoločnosť však aktuálne kolektívne vyjednávanie nekomentovala. „V súčasnosti prebehli dve kolá vyjednávania. Predpokladáme, že ich bude ešte niekoľko,“ doplnila Morháčová. Rovnako postupuje aj štátny nákladný dopravca – Cargo. Ako totiž povedal jeho hovorca Martin Halanda, rokovania medzi spoločnosťou a odborármi stále nie sú uzavreté.

 

Zvážte prepúšťanie

Rada odborníkov je však jasná – plošné zvyšovanie platov by mal štát odmietnuť. Ako upozorňuje šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS), keď sa zvýšia platy, zvýši sa i zadlženosť firiem. A preto podľa neho napríklad nákladný dopravca mal pristúpiť k ďalšiemu prepúšťaniu zamestnancov, ak chce zvýšiť platy.

Podľa analytika INESS Martina Vlachynského tak budú musieť železničiari v nasledujúcich rokoch buď redukovať počty svojich pracovníkov, alebo budú potrebovať výraznú injekciu z vreciek daňových poplatníkov.

Na druhej strane však upozorňuje aj na ďalší faktor. Zamestnanci totiž majú mať nárok na adekvátne mzdy voči svojej kvalifikácii a zodpovednosti. A preto podľa neho aj v tomto sektore platí rovnaké pravidlo ako v školstve, zdravotníctve či kdekoľvek vo verejnej správe – nie zvyšovať či škrtať plošne, ale identifikovať, ktoré oblasti sú prebytočné, a ktoré sú, naopak, najproduktívnejšie.

01 - Modified: 2005-08-01 10:15:35 - Feat.: 0 - Title: Ocenenia dodávajú podnikaniu prestíž
01 - Modified: 2024-04-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Možno nie sme najrovnostárskejší 02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 03 - Modified: 2024-04-17 14:24:58 - Feat.: - Title: Ukrajina ide riešiť svoj obrovský dlh. Okupované oblasti tvoria až deväť percent jej predvojnového HDP 04 - Modified: 2024-04-04 10:28:33 - Feat.: - Title: Všetko pre stabilné ceny. Rusko v marci znížilo vývoz benzínu po železnici na polovicu 05 - Modified: 2024-04-18 09:48:29 - Feat.: - Title: Minimálna mzda u nás o tri roky takmer tisíc eur? Rásť budú aj príplatky (+ tabuľka)
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 03:05