30.05.2013, 00:00

Do minerálok pôjdu milióny

Potravinárstvo. Private equity skupina chce do Kláštornej aj Slatiny naliať milióny eur.

Spoločnosť Kláštorná preinvestuje 2,5 milióna eur, Západoslovenské žriedla so svojou vlajkou – vodou Slatina, až osem miliónov eur. Skupina Skyside pre svoje dve firmy uvoľňuje veľké peniaze, hoci minerálkový biznis stagnuje.

Z malého veľký hráč
„Ide o technologické investície, ktoré skvalitnia výrobu a zvýšia kapacitu výroby,“ hovorí vedúci partner skupiny Skyside Maroš Škorec. Sčasti investícia má posilniť retailový segment. „Uznávame, že horeca nie je oblasť, kde je reálne presadiť sa, preto preskupujeme sily na retail,“ spresňuje. Pri Kláštornej to znamená, že nová linka zvýši výrobu minerálok v plastových fľašiach zo súčasných približne 10-tisíc kusov za hodinu na dvojnásobok. Dôležité je podľa škorca i celkové zvýšenie kapacity. „Patríme k menším hráčom. To znamená, že náklady napríklad na kampane a marketing máme teraz na jednotku produkcie alebo v pomere k tržbám oproti niektorým konkurentom vyššie. To chceme zmeniť,“ vysvetľuje. Cieľom je vytvoriť podmienky na ďalší rast. „Teraz sme v trhovom podiele pod číslom, ktoré ho umožňuje,“ spresnil.

Priznáva, že minerálkový biznis na Slovensku už dlhšie stagnuje a zároveň je veľmi konkurenčný. V jeho vnútri však podľa neho uskutočňujú zásadné zmeny. „Rastú privátne a prémiové značky, klesá takzvaná B kategória. Posúva sa dopyt od čírych vôd k ochuteným a podobne,“ spresňuje. Zároveň podľa Škorca badať zmeny posunov trhových podielov od menších hráčov k väčším, dochádza k prečisťovaniu trhu od nesystémových hráčov, ktorí často s cieľom naplniť kapacitu predávali pod reálne ceny," spresňuje. Tvrdí, že vie, kde a ako umiestnia zvýšenú kapacitu. „Máme plán a stratégiu, čo urobíme. Podrobnosti však ešte prezrádzať nebudeme,“ dodáva.

Lákavý biznis
Investujú však i ďalší hráči. Kúpele Bojnice diverzifikujú liečebný biznis a chcú stáčať minerálku. Do projektu investujú štyri milióny eur. „Je ešte predčasné hovoriť o názve, no Ivanka sa mi páči najviac,“ hovorí šéf kúpeľov Slavomír Eliáš. V tomto biznise už pôsobí aj Slavomír Hatina, ktorý cez spoločnosť Slovintegra vlastní Trenčianske minerálne vody. A do minerálok nedávno vstúpil aj majiteľ Arca Capital Pavol Krúpa, keď v Česku kúpil Ondrášovku a Šaraticu. Krúpa už pre HN avizoval, že portfólio vôd chce ďalej zväčšovať.

Na trh vstupujú aj hráči, ktorí chcú pôsobiť len regionálne. Spoločnosť Tanawa v Starom Smokoci doknčuje plniareň legendárnej tatranskej kyselky, pričom ju chce v primárne distribuovať v miestnych tatranských hoteloch.