Svoje rozsiahle plány predstavili už pred piatimi rokmi. Napriek tomu, že sa na čas z nášho trhu stiahli, stále sa ich nevzdávajú. Rakúska sieť pekární Anker má v Bratislave aktuálne tri prevádzky. Toto číslo chce však zvýšiť na dvadsať. „Náš partner nepretržite hľadá nové lokality a my hľadáme ďalších partnerov,“ vysvetľuje pre HN Doris Mülleder, PR manažérka siete Ankerbrot, ktorá u nás značka prevádzkuje cez franšízu.
Jeden pokus tu už bol
Najväčšia pekárenská sieť v Rakúsku k nám prišla v roku 2010. Vtedy otvárala prvú prevádzku na bratislavskom letisku a od začiatku mala veľké oči. „Vidíme to pozitívne, náš potenciál odhadujeme z dlhodobého hľadiska na 20 pekární Anker v Bratislave,“ povedala pri tej príležitosti pre médiá vtedajšia hovorkyňa Ankerbrotu Claudia Freitag.
Po čase však prišlo vytriezvenie. Nielenže ďalšie prevádzky neotvárali, ale aj tú na letisku museli zavrieť. „Neboli sme spokojní s vývojom obchodu. Predaje šli dole s klesajúcim počtom letov,“ konštatuje Doris Mülleder. V roku 2011 bola ešte v prípravách ďalšia predajňa v bratislavskom nákupnom centre Shopping Palace. K jej otvoreniu však napokon neprišlo a Anker sa na slovenskom trhu odmlčal.
Na druhý raz
Dnes je jeho expanzia opäť na stole. V súčasnosti má viedenská sieť u nás tri prevádzky. Slané a sladké pečivá, obložené pečivo či teplé nápoje ponúka v bratislavskom obchodnom centre Central, v administratívnej budove Westend Gate na Patrónke a odnedávna aj na Obchodnej ulici.
„Každý rok plánujeme otvoriť dve nové prevádzky,“ približuje Doris Mülleder. Slovensko pre Anker ostáva naďalej zaujímavým trhom. Dôvodom je snaha siete expandovať do susedných krajín.
Ešte pred rokmi bola pre pekárov najväčším problémom vzdialenosť. Pokrok v spracovaní hlboko zmrazených produktov podľa PR manažérky umožňuje spoločnosti expandovať za hranice. Ich ďalšou zastávkou bude Česko.
Poloha i cena
Podľa odborníkov o tom, či bude sieť u nás na druhý pokus úspešná rozhodne to, akú cenovú politiku zvolí a do akých častí mesta sa vyberie. „Predpokladám, že budú chcieť obsadiť obchodné centrá, centrá miest alebo železničné či autobusové stanice. Teda tam, kde ľudia chodia často a majú možnosť kúpiť si drobné pečivo. Presný výber týchto lokalít je základ, od ktorého sa odvíja výsledok na ďalších niekoľko rokov,“ myslí si analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.
Okrem pekární Anker v Bratislave pôsobí ďalší podobný koncept z Rakúska, a to sieť Naglreiter. Tá má v súčasnosti päť prevádzok. A tento rok otvorí ďalšiu. „V pláne máme aj otvorenie predajne, ktorá bude vlajkovou loďou Naglreitera v Bratislave v rozlohe približne 300 štvorcových metrov a určite plánujeme aj ďalšie menšie prevádzky v Bratislave,“ vysvetľuje pre HN Ingrid Ďalogová zo slovenského Naglreitera.
Aj keď sa pekárne nepovažujú za konkurenciu, z prítomnosti oboch konceptov na našom trhu môže vyťažiť práve zákazník. „Boj Ankerbrot vs. Naglreiter si budú musieť títo dvaja medzi sebou vybojovať. Pre zákazníka by to mohlo mať výhodu možno v nižšej cene pri ich konkurenčnom boji,“ uvádza Pavol Kašuba z poradenskej agentúry Atlific.