22.10.2013, 10:36

Osemsto eur. Toľko zarobí predajca na vyvezenom aute

Zistenie HN. Díleri vozidiel sú odmeňovaní na základe toho, aký podiel na trhu majú. Konkurencia si ho zvyšuje reexportom.

Predajom áut do cudziny nielenže slušne zarobíme, ale si aj zvýšime podiel na trhu. Toto sú hlavné dôvody, pre ktoré slovenskí predajcovia vozidiel prevádzkujú takzvaný reexport. „Podľa podielu na regionálnom trhu sme odmeňovaní. Kým v minulosti sme ovládali jeho pätinu, dnes zhruba dvanásť percent. Taký zásadný prepad nespôsobila kríza, ale fakt, že naša konkurencia predáva automobily do cudziny,“ povedal pre HN riaditeľ spoločnosti. Jeho meno, názov firmy, ako aj automobilovú značku, ktorú jeho spoločnosť predáva, máme v redakcii. „Pokiaľ klesneme pod hranicu desiatich percent, znížia sa nám vyplácané benefity. Nechcem konkretizovať, o akú sumu ide, no sú to nemalé peniaze,“ dodal.

Prevyšujú podiel značky
Reexport robí aj spoločnosť Hílek zo Senice. Ide o firmu, ktorá predáva vozidlá značky Volkswagen. Podľa regionálnych štatistík Zväzu automobilového priemyslu SR o reexporte, ktoré HN majú k dispozícii, spoločnosť Hílek v Senici za prvý polrok 2013 predala 147 automobilov, čím dosiahla viac ako tretinový podiel na regionálnom trhu. Volkswagen je po spoločnosti Škoda Auto Slovensko stabilne druhou najžiadanejšou značkou u nás, no jej podiel za celé Slovensko je okolo desať percent.
Len na ilustráciu – predajca áut v Malackách, čo je trh veľkosťou porovnateľný so Senicou, predal v prvom polroku 41 automobilov, čím dosiahol podiel na regionálnom trhu 9,8 percenta.
HN majú k dispozícii aj fotografiu kamióna, na ktorej nakladajú biele Volkswageny Gold do kamióna s nemeckou značkou. S otázkami k tejto téme sme kontaktovali aj spoločnosť Hílek, ktorá sa nevyjadrila. Zamestnankyňa nám odpovede prisľúbila, pred koncom uzávierky však napísala, že sa jej nepodarilo spojiť sa s obchodným riaditeľom.



Zväz pomôcť nevie
Autá určené pre slovenský trh mieria do Nemecka z jednoduchého dôvodu – tým je cena. Napríklad autá strednej triedy v dobrej výbave sú u nás lacnejšie v porovnaní s Nemeckom o 1 500 až o 2 000 eur. Ako hovorí riaditeľ nemenovaného predajcu, díleri na reexporte dokážu zarobiť na predaji jedného automobilu od 600 do 800 eur: „A, samozrejme, udržujú si podiel na trhu, čo im zabezpečí vyplácanie benefitov.“
Marek Chovanec, hovorca spoločnosti Porsche Slovakia (autorizovaný importér značiek Audi, Seat a Volkswagen – pozn. red.), na naše informácie o spoločnosti Hílek, ako aj celkovo k reexportu, reagoval stroho: „Distribúciu produktov spomínaných značiek zabezpečuje Porsche Slovakia prostredníctvom siete zmluvných partnerov. Primárnou úlohou spoločnosti Porsche Slovakia, spol. s r. o., ako autorizovaného importéra je predaj vozidiel a príslušenstva na území Slovenskej republiky v súlade s platnou legislatívou Slovenska a Európskej únie.“
Náš informátor o probléme informoval aj Zväz automobilového priemyslu SR, ktorý mu však nevedel pomôcť. Ján Pribula, riaditeľ sekretariátu zväzu, na naše otázky reagoval, že či je správne, aby bol díler odmeňovaný na základe pozície na lokálnom trhu. „Na tento fakt vplýva i to, že iný lokálny díler si získal zákazníka aj mimo Slovenska.“ Podľa Pribulu v súčasnosti neexistuje možnosť, ako reexportu zabrániť. „Snáď len trh a harmonizácia cien, čo môže pre Slovákov znamenať aj zvýšenie cien áut.“


Dôsledky reexportu
– Dochádza ku skresľovaniu štatistík predaja áut vo svete.
– Reexport využívajú niektoré firmy cielene, aby získali väčší podiel na trhu, čo môže zavádzať ich zákazníkov.

– Díleri prichádzajú o autá, a tým pádom o možnosť poskytovať zákazníkom dodatočný servis.

– Obchádza sa platenie DPH v krajine, v ktorej by mala byť zaplatená. K reexportu totiž dochádza často v krajinách, kde je DPH vysoká, pričom základné ceny áut sú nižšie.


Zahraničným zákazníkom v nákupe auta nemôžeme zabrániť, tvrdí Toyota
„Zahraničným zákazníkom predsa nemôžeme zakázať, aby si u nás kúpili auto,“ povedala pre HN hovorkyňa importéra Toyota Motors Slovakia Petra Tomová. Napriek tomu, že tvrdila, že ich díleri autá do zahraničia nepredávajú, podľa dostupných štatistík predali za prvý polrok 2013 do cudziny jedno vozidlo. To podľa Tomovej značí, že nejde o pravidelný mesačný predaj ako u niektorých konkurentoch.
HN začiatkom týždňa zverejnili informáciu, že predajcovia tejto japonskej automobilky do konca augusta reexportovali jedno auto, no v septembri to už bolo 52 vozidiel. Spoločnosť s tým nesúhlasí. „Potvrdzujem, že údaje, ktoré boli uvedené za Toyotu (52 kusov vozidiel), nepatrili tejto značke,“ reagoval Ján Pribula, riaditeľ sekretariátu Zväzu automobilového priemyslu SR, no už nekonkretizoval, ktorá značka reexport 52 automobilov za september uskutočnila.
Zväz sumarizuje registrácie automobilov na Slovensku. O týchto číslach verejnosť informuje, importérom však dáva informácie aj o reexportoch. Ide o nemedializované materiály, HN ich poskytol nemenovaný importér. Na otázku HN, prečo s číslami reexportov zavádzajú iných importérov, Pribula reagoval, že tieto údaje sú spracované pre interné potreby importérov a sú len orientačného charakteru. HN od zväzu žiadali tabuľku reexportov, nebola nám však poskytnutá.

Súvisiace články