Situácia v rezorte dopravy je dlhodobo neudržateľná, minister Ján Počiatek (Smer-SD) nezvláda svoju pozíciu a premiér Robert Fico (Smer-SD) by ho mal odvolať. Vyhlásil to dnes riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej pri hodnotení dvojročného pôsobenia šéfa rezortu dopravy vo funkcii. Matej je členom opozičnej SDKÚ-DS, v minulosti radil bývalej premiérke Ivete Radičovej.
"Ak premiér nebude konať a neodvolá ministra dopravy ihneď, tak sú tu len dva varianty. Buď je premiér hluchý a slepý, alebo nie je slobodný pre výkon svojej funkcie," myslí si šéf inštitútu. Pri dvojročnom odpočte práce ministra Počiatka sa Matej podľa vlastných slov sústredil na ciele a výroky, ktoré si šéf rezortu dopravy dal sám a do ktorých ho nikto netlačil.
V legislatívnej oblasti vyčítal Počiatkovi to, že z troch sľubovaných podstatných zákonov naplnil zatiaľ len jeden. A to zákon prinášajúci zlúčenie regulačných úradov. Od januára tohto roku totiž pôsobia namiesto pôvodných piatich len dva. Naopak, podľa Mateja mešká legislatívny proces v dvoch kľúčových otázkach, a to pri tvorbe stavebného zákona, ako aj harmonizácii železničnej a autobusovej dopravy. "Z troch závažných a kľúčových okamžikov, ktoré patria pod gesciu ministerstva dopravy, dva boli nesplnené a jeden splnený," kritizoval.
Premiér Robert Fico (vľavo) a minister dopravy Ján Počiatek. Snímka: TASR/M. Baumann
Čo sa týka oblasti výstavby diaľnic či spravovania železníc, tu minister podľa Mateja zo siedmich cieľov naplnil doteraz tiež len jeden. Konkrétne ide o budovanie obchvatu Bratislavy cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktorý sa momentálne pripravuje. Naopak, kým v roku 2013 chcel minister pôvodne rozostavať 80 kilometrov (km) diaľnic, za vlaňajšok sa mu podľa Mateja podarilo rozostavať iba 38,7 km diaľnic.
Za celé štvorročné volebné obdobie minister plánuje rozostavať 310 km diaľnic a rýchlostných ciest. Tento sľub je však podľa Mateja pravdepodobne nesplniteľný. Podľa neho sa totiž za dva roky rozostavalo iba 46,52 km diaľnic v plnom profile a 28,36 km v polovičnom profile. Za zostávajúce dva roky by sa tak musela spustiť výstavba na ďalších 235 km diaľnic a rýchlostných ciest, aby sa cieľ naplnil. "Asi tomu nikto neverí," skonštatoval Matej.
Nesplnený je tiež podľa neho sľub investovať za štyri roky do infraštruktúry vyše osem miliárd eur. Podľa schváleného rozpočtu sa totiž podľa Mateja má v rokoch 2013 až 2016 preinvestovať iba niečo vyše 5,2 miliardy eur. "Kde je zvyšných 2,8 miliardy eur?" pýtal sa ministra.