10.06.2013, 00:00

Biznis oskara získal jogurtový kráľ

Víťazom súťaže Ernst & Young Svetový podnikateľ roka, ktorej mediálnym partnerom sú HN, si z Monte Carla odnáša Hamdi Ulukaya.

Štyridsaťdeväť finalistov zo štyridsiatich siedmich krajín, rovnaké množstvo inšpirujúcich a silných príbehov stojacich dnes za ich úspešným biznisom, ale len jeden svetový víťaz. Tým sa v sobotu neskoro večer vo finále prestížnej súťaže Ernst & Young Svetový podnikateľ roka, ktorej mediálnym partnerom sú aj Hospodárske noviny, stal v Monte Carle výrobca jogurtov Hamdi Ulukaya zo Spojených štátov.

Americký sen
„Vyhral som, hoci nie som z IT ani zo softvérovej spoločnosti. Moje víťazstvo je dôkaz, že každému sa raz jeho americký sen môže splniť. Bez ohľadu na to, odkiaľ pochádza,“ podotkol pri preberaní ceny Ulukaya. On sám pochádza z farmárskej rodiny z dediny na východe Turecka. Do Spojených štátov prišiel v roku 1994 na štúdiá. Tie síce nedokončil, naopak, v roku 2005 tam rozbehol biznis s piatimi zamestnancami a za dva roky nielen ponúkol tamojšiemu trhu svoje jogurty, ale ho na ne aj naučil. Dnes mu patrí pätina trhu, s počtom zamestnancov 2 200 dosahuje tržby okolo jednej miliardy dolárov a zo Spojených štátov už expandoval do Austrálie a chystá sa cez Veľkú Britániu dobyť aj Európu. „Samozrejme, sme mladá firma, všetko budujeme krok za krokom,“ tvrdí. „No úspech by sa nemal už merať len podľa toho, aké zisky firma či podnikateľ má, ale ako zmení ľuďom ich životy, čo dá komunite,“ podotýka.

„Ukázal silného podnikateľského ducha a dosiahol významné výsledky,“ zhodnotil jeho prednosti predseda poroty Rodrigo Aspra.

Silná konkurencia
Ulukaya zvíťazil v konkurencii 49 finalistov národných kôl jednotlivých krajín. „Predstavili sa tu skutočne silné podnikateľské príbehy, mali sme tu možnosť vidieť vynikajúcich podnikateľov,“ zhodnotil konkurenciu vedúci partner Ernst & Young Slovensko Stan Jakubek. Našu krajinu reprezentoval víťaz národného kola, zakladateľ a šéf výrobcu osvetlenia Vladimír Levársky. „Slováci môžu v celosvetovej súťaži ťažko konkurovať obratom, napriek tomu sme inovatívni, máme už čo ponúknuť a pre mňa samotného boli príbehy podnikateľov veľmi inšpiratívne,“ podotkol pre HN Levársky.

Tento ročník bol naozaj silný na príbehy zakladateľov či majiteľov firiem, ktoré aj v kríze s ľahkosťou zvýšili tržby. Len na ilustráciu, 49 finalisti a víťazi národných kôl vlani dosiahli príjmy spolu 40 miliárd dolárov, pričom prácu dávajú spolu 205 tisíckam ľudí.

Určite medzi ne môžeme zaradiť výrobcu brzdových systémov pre také značky ako Bugatti, Ferrari, Aston Martin či Bentley – Alberta Bambasseiho z talianskej firmy Brembo, či napríklad zakladateľov rakúskej spoločnosti Guger Technologies Christopha Gugera a Gunthera Edlingera. Tí ako prví na svete priniesli komerčný systém počítačového spracovania mozgových signálov, vďaka čomu nevládni ľudia dokážu počítaču dávať povely myšlienkami. Obdobne Francúz Jean-Luc Petithuguenin dnes cez svoju firmu Paprec spracúva vyše päť miliónov ton odpadu vo svete a ďalší už recyklovaný ponúka na druhotné spracovanie aj takým koncernom, ako sú výrobcovia automobiliek či lietadiel.

Na krízu elegantne

Samozrejme, Monte Carlo ani Monako nie sú najlepšia vzorka reality krízy, drahé autá tam svoj lesk ani teraz nestrácajú. No prieskum HN medzi európskymi lídrami biznisu tiež ukázal, že dnes sa dá kríza s dobrou stratégiou elegantne obísť. Dokonca aj dohady o recepte pre Európu cestou škrtov či prorastových opatrení berú len ako neochotu politikov reálne či efektívne riešiť problémy.
V súťaži pribudli dve nové krajiny, Uruguaj a Srbsko. Mužom však konkurovali len dve ženy – zo Španielska a z Estónska.