StoryEditor

Výstavbu nultého obchvatu Bratislavy treba urýchliť, vyhlásil Matej

12.06.2014, 16:54
Autor:
tasr, stltasr, stl

Prípravné práce na výstavbe obchvatu Bratislavy D4 a R7 je potrebné urýchliť tak, aby sa s ňou začalo už v marci budúceho roka. Vyhlásil to dnes riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej s tým, že súčasnou dopravnou situáciou trpia desaťtisíce ľudí v okolitých obciach.

"Bratislava a Bratislavský kraj bez takzvaného nultého obchvatu dlhodobo nemá šancu," myslí si Matej. Plánovaný termín spustenia výstavby v júni 2015 navrhuje skrátiť a začať stavať už na jar. V tom prípade by R7 mohla byť hotová za tri roky a náročnejšia D4 v priebehu štyroch až piatich rokov.

"Vláda si musí vedieť určiť priority. Keď eurofondy využijeme na všetky ostatné diaľnice a rýchlostné cesty pre iné regióny, Bratislava nemôže v žiadnom prípade zostať bokom a začať stagnovať v prípade infraštruktúry. Nemôže doplácať na to, že k eurofondom má zavreté dvere," domnieva sa šéf inštitútu. Pri napätom štátnom rozpočte vidí jedinú reálnu možnosť v postavení obchvatu formou projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Matej zároveň vyčíslil predpokladané finančné náklady na výstavbu. Samotná stavba by podľa neho nemala presiahnuť 1,5 miliardy eur a po započítaní ďalších nákladov by celková investícia mala stáť približne 2,625 miliardy eur. Pri úrokovej sadzbe 3 % a lehote splácania 25 rokov by teda ročná splátka predstavovala 105 miliónov eur.

"Aby sme sa vyhli neustálym diskusiám v spoločnosti o tom, že PPP sú predražené, odporúčam, aby ministerstvo financií vydalo pravidlá, takzvaný maximálny úverový strop pre SR, za ktorých by sa PPP projekty mohli u nás realizovať z pohľadu štátneho rozpočtu," uviedol Matej. Dodal, že ministerstvo dopravy si v súčasnosti volí poradcu pre výber koncesionára a ponuky sú odovzdané už mesiac. "Proces treba urýchliť a následne prikročiť k výberu koncesionárov paralelne na D4 a R7," uzavrel.

Matejove argumenty podporila predsedníčka predstavenstva Asociácie realitných maklérov Daniela Danihel Rážová, ktorá poukázala na nepriaznivý vplyv dnešného stavu na trh s nehnuteľnosťami. "V oblastiach, ako je Dunajská Lužná a smer na juh, cez Čiernu Vodu až po Senec sa už začína situácia zhoršovať, ceny nehnuteľností sú rádovo v desiatkach tisícoch nižšie ako inde, a to je práve pre problém s dopravou," zdôraznila.

01 - Modified: 2006-06-22 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Hmotnosť Ronalda je odhalená
01 - Modified: 2024-05-07 14:17:46 - Feat.: - Title: Národná diaľničná spoločnosť avizuje pokračovanie pravidelného servisu v diaľničných tuneloch 02 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur 03 - Modified: 2024-04-10 16:06:16 - Feat.: - Title: Diaľnica na Ukrajinu má osem variant, oznámil Ráž. Rezort o redukcii nechce ani diskutovať 04 - Modified: 2024-03-22 14:45:53 - Feat.: - Title: Na diaľnici D2 v smere do Česka bude počas víkendu dopravné obmedzenie 05 - Modified: 2024-03-21 17:42:55 - Feat.: - Title: Sklz v strede Slovenska. Na diaľnici už teraz mali byť autá, šéf Doprastavu pre HN prezradil reálny dátum
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. máj 2024 04:41