25.03.2015, 00:00

Štát ruší vlaky. Príčinou je RegioJet

Za vlaňajšok skončila Železničná spoločnosť Slovensko v strate 1,3 milióna eur. Môže za to aj cenová vojna s českým súkromníkom.

Štát ruší vlaky. Príčinou je RegioJet

Cenová vojna medzi štátnym a súkromným prepravcom vrcholí. Po výraznom zlacnení lístkov siaha Železničná spoločnosť Slovensko po prvých škrtoch. Od polovice apríla zredukuje počet svojich IC vlakov. Namiesto troch párov budú po trase Košice – Bratislava premávať počas pracovných dní už len dva páry. Počet vlakov tak klesne zo 41 na 25. Dôvodom je cenová vojna s českým RegioJetom. „V záujme eliminácie dosahov a možných strát je nevyhnutné prijať opatrenia na strane nákladov,“ objasňuje rozhodnutie generálny riaditeľ štátneho dopravcu Pavol Gábor. Za vlaňajšok skončila spoločnosť pri IC vlakoch v strate 1,3 milióna eur.

Predzvesť konca

Takmer rovnaké mínus, približne 1,2 milióna eur, očakáva aj v tomto roku. Podpísal sa pod to aj fakt, že za posledné tri mesiace výrazne zlacnila cestovné lístky. Namiesto priemerných 22 eur si cestovný lístok z Bratislavy do Košíc už ľudia môžu kúpiť za necelých 10 eur. Upravovať sa spoločnosť chystá aj počet vlakov, ktoré jazdia cez víkend. Podrobnosti zatiaľ povedať nechcela.

Zredukovanie počtu vlakov však podľa odborníkov nebolo tým najlepším rozhodnutím, ktoré mohla ZSSK urobiť. „Vyzerá to ako ústupok štátu voči RegioJetu,“ tvrdí šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. Pridáva sa k nej aj šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (blízky SDKÚ), ktorý by skôr očakával, že štátny dopravca o ľudí zabojuje. Napríklad ďalším zlepšením svojich služieb alebo tým, že si prispôsobí cestovný poriadok. Pritiahnuť ľudí do IC vlakov by podľa neho mohol napríklad spoj medzi Prešovom a Košicami, aby ľudia nemuseli chodiť do Kysaku.

Viac vlakov zadarmo

V porovnaní s RegioJetom má však štátny dopravca jednu obrovskú nevýhodu – lístky už výraznejšie zlacniť nedokáže. Spoločnosť je totiž závislá od rozhodnutí svojho akcionára, štáte. Aj preto majú odborníci pocit, že škrtaním vlakov ZSSK vysiela spoločnosti jasný signál. „Vyzerá to ako posledný krok pred zánikom tohto segmentu. Samozrejme, toto rozhodnutie závisí od akcionára,“ povedal bývalý generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

Vozne zo zrušených IC vlakov štát použije do rýchlikov. Podľa Mertinkovej existuje tiež možnosť, že využije rušenie nedotovaných IC vlakov na zavedenie nových dotovaných rýchlikov. To znamená, že na trase Bratislava – Košice by mohlo premávať viac vlakov zadarmo. „Po výpadku IC vlakov sa na tejto trase výrazne zhoršia podmienky na cestovanie na konci a začiatku víkendu. Tieto vlaky sú preplnené už teraz a štát bude mať dôvod, aby znovu pomohol spoločnosti a zvýšil jej dotáciu,“ dodáva Mertinková.

Súvisiace články

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.