Cesta k zníženiu nákladov vedia aj cez energie. Viaceré slovenské podniky preto menia dodávateľa elektriny, aby ušetrili na účtoch. Vyplýva to z údajov Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, podľa ktorých vlani zmenilo dodávateľa až 3661 firiem. Je to o pätinu viac než v roku 2012.
„Vo všeobecnosti môžeme konštatovať, že dynamika trhu rastie a tým rastú aj celkové počty zmien,“ povedala hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky Jana Bolibruchová.
Domácnosti menia menej
Zatiaľ čo firmy sú dynamickejšie, domácnosti, naopak, až tak často dodávateľa nemenia. „V uplynulom roku sme zaznamenali výrazne nižší odliv zákazníkov z radov domácností v porovnaní s predchádzajúcim obdobím,“ potvrdil hovorca Západoslovenskej energetiky Ján Orlovský.
Podľa odborníkov je za tým najmä štátna regulácia. Ceny pre domácnosti a malé podniky totiž u nás stanovuje práve Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Ten určuje maximálnu cenu elektriny, plynu a tepla a dodávatelia tieto limity nesmú prekročiť. Podľa analytika portálu energieprevas. sk Jozefa Badidu však štát takto firmám zväzuje ruky. „Nemôžu tak napríklad ponúknuť odberateľovi k energiám aj plynový kotol či iné produkty.“
Pri dodávke plynu je navyše situácia o to komplikovanejšia aj preto, že hlavný dodávateľ Slovenský plynárenský priemysel má od regulátora ceny nastavené tak nízko, že sa alternatívnym dodávateľom neoplatí lákať domácnosti na svoju ponuku.
Samotný regulátor však kritiku odmieta. Cenová regulácia je podľa šéfa úradu Jozefa Holjenčíka nastavená správne a chráni odberateľov pred vysokými cenami.
Zaostávame za Čechmi
Zatiaľ čo u nás celkovo menia dodávateľa rádovo desiatky tisíc odberateľov, v Česku je trh podstatne rozvinutejší. Podľa údajov spoločnosti OTE dodávateľa plynu zmenilo u našich susedov 300-tisíc domácností a firiem a pri elektrine zaznamenali dokonca až 370-tisíc zmien.
Odborníci si to vysvetľujú tým, že v Česku je trh viac liberalizovaný. Podľa analytika Inštitútu pre energetickú bezpečnosť Petra Marčana sú navyše Slováci konzervatívnejší. A tiež až tak nesledujú najnovšie ponuky na trhu a neporovnávajú ceny. Fakt je, že v minulosti alternatívnym dodávateľom urobili zlú reklamu aj nepoctivé firmy. Pri podomovom predaji lákali zákazníkov na rýchly podpis zmluvy a ľudia až neskôr prišli na to, že novému dodávateľovi platia ešte viac než predchádzajúcemu.