25.06.2013, 00:00

Najbohatší Ázijčan dostal írsku Telefónicu

Španielska Telefónica predala prvú dcéru. Írsku O2 si berie hongkonský miliardár Li Ka-Shing prostredníctvom svojej firmy Hutchison Whampoa. Zaplatil za ňu 850 miliónov eur, veno nevesty je však dlh vo výške asi piatich miliárd. Pre najbohatšieho muža Ázie však bolo podstatnejšie iné. Cez Hutchison už vlastní telekomunikačné firmy v šiestich krajinách Európy. Patrí mu napríklad aj rakúsky Orange.

Post lídra
Írske O2 odkúpil miliardár prostredníctvom írskej jednotky Hutchisonu, spoločnosti 3Ireland. Hutchison sa pokúšal už pred rokom kúpiť trhovú trojku, operátora Meteor, za dve miliardy eur, dnes má trhovú dvojku s podielom vyše 37 percent a za polovičnú cenu. „Táto akvizícia nám dáva finančnú silu v boji proti konkurencii. Budeme raziť agresívnu politiku a, samozrejme, chceme to dotiahnuť na lídra trhu,“ vyhlasuje dnes pre médiá riaditeľ 3Ireland Robert Finnegan. O2 nie je ani zďaleka prvou investíciou v telekomunikáciách v Európe. V Taliansku vlastní dokonca dvoch operátorov, ďalších má v Rakúsku či vo Veľkej Británii. Hutchison Whampoa sa pritom neobmedzuje iba na telekomunikačný sektor. Podnikajú predovšetkým v hotelierstve, realitách, maloobchode a doprave.

Lacné O2
Podľa odborníkov investičná firma Hutchison Whampoa využila fakt, že telekomunikačný sektor v Európe zomlela kríza. O2 kúpili lacno, aby ju neskôr mohli ozdravenú predať. „V podstate ide o portfóliové investície, ktoré môžu trvať aj niekoľko rokov,“ hovorí analytik Ivor Lehoťan z Capital Markets s tým, že novodobí boháči z Číny si uvedomujú, že riziká treba rozložiť aj geograficky. „A aktuálne problémy rozvinutých krajín im uľahčujú investovanie,“ dodáva analytik. Telekomunikačné firmy sa dostali vďaka kríze do finančných problémov, z ktorých ich často ťahajú čínske peniaze. V rukách Číňanov však takto skončili aj firmy z iných sektorov. Napríklad automobilky Volvo či Saab, alebo výrobca počítačov Lenovo, pôvodne hardvérová jednotka IBM.

Číňania nakupujú
Čínske firmy za posledný rok nakúpili pomerne veľké množstvo firiem. Za posledných desať rokov ich bolo iba v USA 650. Práve tu čínska firma nedávno kúpila najväčšieho producenta bravčového mäsa na svete, spoločnosť Smithfield Foods. „Samotná Čína začína byť pre tamojšie firmy primalá. Spomaľujúci rast HDP ich vyháňa do zahraničia,“ myslí si analytik Lehoťan. Podľa neho majú Číňania v Európe jednoduchšiu situáciu.

„Každá čínska investícia v USA je sprevádzaná obrovskou averziou,“ hovorí analytik. Ako príklad môžeme uviesť čínsky Huawei, ktorý sa v USA ocitol na čiernej listine.