StoryEditor

Každému ušetríme 180 eur ročne

18.05.2012, 00:00

Na ktoré služby v rámci informatizácie spoločnosti bude nová vláda klásť najväčší dôraz?
 
Máme 20 prioritných elektronických služieb. Medzi nimi sú také služby, ako napríklad oznámenie o presťahovaní, príspevky sociálneho zabezpečenia, stavebné povolenia, žiadosti o nové osobné doklady a podobne. Vďaka OPIS-u všetky tieto elektronické služby dostaneme na najvyššiu možnú mieru elektronizácie. To znamená, že všade tam, kde to nie je principiálne vylúčené, budú môcť občania a podnikatelia komunikovať plne elektronicky. A to vrátane elektronickej úhrady správneho poplatku. Výnimku z plnej elektronickej komunikácie budú tvoriť napríklad osobné doklady, keď v niektorých prípadoch bude potrebná aj fyzická prítomnosť občana.
 
Prečo práve tieto služby?
 
Vybrané prioritné služby sa týkajú oveľa väčšieho počtu bežných situácií, do ktorých sa dostávajú  občania a podnikatelia. To znamená, že elektronizáciou prioritných služieb vyriešime veľkú väčšinu komunikácie občanov a podnikateľov s verejnou správou. Napríklad len jedna služba, a to vybavovanie osobných dokladov, sa podľa prieskumov týka ročne zhruba 30 percent občanov, zmena trvalého pobytu zhruba 13 percent. 
 
Čo majú občanom alebo firmám priniesť?
 
Elektronizácia má z pohľadu občanov a podnikateľov priniesť najmä elimináciu byrokracie. Teda ušetríme ľuďom čas.  OPIS má dnes presne stanovený cieľ -- ušetriť občanom priemerne 40 hodín ročne, ktoré dnes musia venovať komunikácii s úradmi.  Táto úspora sa dá vyjadriť aj finančne. Keď si zoberieme priemernú mzdu v národnom hospodárstve v roku 2011, tak informatizácia ušetrí každému občanovi priemerne okolo 180 eur ročne. Podotýkame však, že tieto ciele redukcie administratívneho bremena bude potrebné revidovať v súvislosti s realokáciou prostriedkov z OPIS-u.
 
Odkedy by mali začať fungovať?
 
Elektronické služby budú nabiehať postupne. Tento rok sa koncentrujeme na vybudovanie základov. Sprístupní sa napríklad register fyzických osôb, ktorý je nevyhnutným predpokladom pre  publikovanie veľkej väčšiny elektronických služieb.  Ale aj tento rok už  spustíme niektoré z prioritných služieb, ako napríklad časť tých, ktoré sa týkajú evidencie vozidiel. Od budúceho roka sa začnú rýchlo spúšťať ďalšie, ako napríklad oznámenie o presťahovaní, zmena údajov v matrike a podobne. Do konca roku 2015  bude dostupné všetko.
 
Podľa výpočtov by mohla americká vláda vďaka cloudu ušetriť časom ročne až 12 miliárd dolárov. Je jasné, že Slovensko by ušetrilo rádovo nižšiu sumu, ale myslíte si, že toto je cesta ako pomôcť štátnemu rozpočtu?
 
Áno, v niektorých prípadoch cloudové riešenia už teraz môžu priniesť výrazné úspory. Aj v OPIS-e počítame preto s cloudovými projektmi. Príkladom je  projekt Dátového centra miest a obcí. Pri ňom vychádzame z  filozofie, že je omnoho efektívnejšie ponúknuť mestám a obciam na Slovensku možnosť využívania niektorých prvkov cloudu než informatizovať každé mesto samostatne. Projekt sa práve teraz pripravuje a bude odovzdaný v polovici júna.
 

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 10:42