„Každá firma, ktorá sa vo Francúzsku odhodlá prepúšťať, sa automaticky dostáva pod tlak vlády a odborov, aby tak nerobila,“ priblížil analytik Jiří Šimara z Cyrrusu. Pripomeňme si napríklad Peugeot, ktorý žiadal o záchranu, no vláda mu pomoc zamietla. „Pätnásť percent akcií spoločnosti Renault vlastní francúzska vláda ako najväčší akcionár spoločnosti. Naopak, najväčším akcionárom Peugeotu je rodina Peugeot s 25-percentným podielom a General Motors so siedmimi percentami. Takže aj vo Francúzsku platí, že z cudzieho krv netečie, a v prípade Renaultu vlastné si nedáme,“ vysvetlil analytik Peter Bukov zo spoločnosti Capital Markets.
Expanzia výroby do Číny a pobyt v luxusnom segmente doslova zachránili nemeckých výrobcov pred prepúšťaním. „Presun výroby do krajín s lacnejšou pracovnou silou je celkovo obľúbená stratégia väčšiny svetových automobiliek,“ konštatuje Šimara. Výhodou Číny je tak predovšetkým odbyt a záujem Číňanov o luxusné autá.
Renault však patrí do strednej a jeho značka Dacia do najnižšej cenovej kategórie. Preto namiesto Číny zvolil sever Afriky. Minulý rok napríklad otvoril nový závod v marockom meste Tanger. „Renault spája svoj rast s trhmi ako východná Európa a Afrika, kam môže dovážať automobily z týchto prevádzok. Dovoz z Číny by bol príliš nákladný,“ dopĺňa Šimara.