Dôvodom je dlhová kríza v eurozóne, ktorá obmedzila výdavky obyvateľstva. Informovali o tom agentúry Reuters a DPA, ktoré sa odvolali na dnes zverejnenú správu Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA).
Podľa združenia klesol počet nových registrácií áut v Európskej únii minulý rok o 8,2 % na 12,05 milióna. Za december sa predaj znížil medziročne o 16,3 % na 799.407 áut, čo predstavovalo najvýraznejší decembrový pokles od roku 2008. V eurozóne klesol predaj o 11,3 % na necelých 9 miliónov vozidiel.
"Za celý rok 2012 dosiahol dopyt po nových autách najnižšiu úroveň od roku 1995," oznámila ACEA. Zároveň dodala, že rozsah poklesu (o vyše 8 %) bol najvýraznejší od roku 1993, keď sa predaj áut prepadol o 16,9 %. Údaje tak poukazujú na rozsah krízy automobilového sektora, ktorý trpí zníženou kúpyschopnosťou obyvateľstva zápasiaceho s rastúcou nezamestnanosťou a problémami získať úvery od zadlžených bánk.
Výnimku predstavujú členské krajiny Európskej únie, ktoré nie sú členmi eurozóny ako Británia a Švédsko, kde dopyt po autách vzrástol. Na druhej strane napríklad Švajčiarsko a Nórsko, ktoré nie sú členmi ani Európskej únie, tiež zaznamenali v roku 2012 pokles dopytu.
Čo sa týka predaja za posledný mesiac minulého roka, k automobilkám s najväčším prepadom predaja patria americké firmy General Motors (GM) a Ford, keď predaj každej z nich klesol zhruba o 27 %. Dokonca aj Volkswagen oznámil, že predaj jeho rovnomennej značky klesol o 22 %. Podobne sa vodilo aj luxusnej značke Audi. Výnimkou boli juhokórejské značky Hyundai a Kia, ktoré, naopak, predaj zvýšili o 10,5 % (Hyundai) a 6,8 % (Kia).