Trpaslík sa spojí s obrom a spolu budú najsilnejší na svete. To nie je rozprávka, ale realita amerického leteckého priemyslu. Krachujúca aerolinka AMR sa totiž spojí s US Airways a spolu tak vytvoria najväčšiu aerolinku na svete. A stane sa to skôr, ako všetci predpokladali. Predstavitelia by mali už v stredu dohodnúť detaily transakcie a do konca týždňa bude dohoda podpísaná na stole. Už je dokonca známe meno jej šéfa. Bude ním Doug Parker, zatiaľ šéf US Airways.

Win-Win
Toto spojenie firmy pripravovali už dlhšie, no až v týchto dňoch nabralo reálne kontúry. Fúziu oznámili iba koncom minulého týždňa, no dohodu uzavrú už v najbližších dňoch. "Keďže jedna z firiem je v bankrote, príprava fúzie sa neodzrkadľovala na burze," vysvetľuje analytik Peter Bukov z Capital Markets dôvody, prečo sa o vytvorení tohto dopravného kolosu dozvedáme až dnes. Podľa zdrojov agentúry Reuters majú zástupcovia dohadovať detaily 11-miliardovej transakcie už v stredu. Rokovať sa pravdepodobne bude o hodnote firmy a štruktúre manažmentu.

Pre obe aerolinky bude táto fúzia mimoriadne výhodná, zvlášť pre AMR. Materská firma slávnej American Airlines je totiž v bankrote. "Pre AMR je toto zlúčenie krokom, ako sa vyhrabať z krízy," hovorí analytik Jiří Cihlář z Next Finance. "Naopak z pohľadu US Airways je to skvelá možnosť zabrať väčšiu časť trhu," dodáva analytik.

Von z krízy
AMR totiž pred štrnástimi mesiacmi požiadala o ochranu pred veriteľmi a vyhlásila bankrot podľa kapitoly 11, čo v americkej legislatíve znamená úplnú reštrukturalizáciu. De facto však aj zánik. Podľa tohto zákona už skrachovali napríklad Hostess Brands, či Kodak. "Pre AMR je táto dohoda skutočne životne dôležitá z hľadiska jej ďalšieho fungovania," hovorí analytik Cihlář. AMR doplatila na klasické neduhy svetových aeroliniek -- vysoké ceny paliva a drahý personál. Na pokraji krachu, alebo priamo v krachu sa iba minulý rok ocitlo hneď niekoľko aeroliniek. Niekedy je však krach jediným riešením. "Séria bankrotov v leteckom priemysle USA dynamizuje a oživuje letecký priemysel. Odborári sú veľmi silní a jedine bankrot dokáže otvoriť zmluvy medzi zamestnancami a spoločnosťami," vysvetľuje analytik Bukov. Paradoxne tak bankrot AMR zachránil, keďže sa stane súčasťou trhovej jednotky. "Podobné väčšie firmy vedia získať väčšími objednávkami väčšie zľavy na všetko," opisuje analytik Bukov niektoré výhody. Profitovať z toho budú však aj zákazníci, ktorí tak môžu lietať lacnejšie.

Šéf bude z US Airways
Menší prepravca zhltne väčšieho. V tomto prípade US Airways, ktorá je na americkom trhu číslo päť, prevezme krachujúcu svetovú trhovú trojku. A preto si určí aj šéfa. Budúcej jednotke bude šéfovať Doug Parker. Ten je známou postavou leteckého priemyslu. V čase, keď americké letectvo prežívalo najväčšiu krízu, on, ešte ako šéf America West, obhájil pred kongresom štátnu podporu pre letecký priemysel v hodnote 15 miliárd dolárov, teda asi 11 miliárd eur.