21.01.2013, 00:00

Číňania štartujú nový útok na Európu

Čínske autá sú pre Európanov, ale aj Američanov nateraz symbolom slabej kvality a odkopírovaného dizajnu.

O zvrat sa už pokúsil tamojší výrobca GAC na nedávnom autosalóne v Detroite. Útok na Európu, a to hneď vo veľkom štýle, však štartuje aj ďalšia čínska automobilka Qoros. Tá pritom prezieravo stavia na rakúsku výrobu a prestížnych európskych dodávateľov. A debutovať pred zákazníkmi plánuje hneď v marci na autosalóne v Ženeve.

Naprávanie povesti
Qoros európsku výrobnú prevádzku umiestňuje do rakúskeho Grazu. „Rumunsko alebo Turecko by boli na postavenie závodu lepšie. Čínske firmy však generujú doma také zisky, ktoré im umožňujú investovať aj v zahraničí,“ priblížil analytik Capital Markets Ivor Lehoťan.

Dodávateľmi Qorosu budú také zvučné mená, ako TRW či Valeo. „Spolupráca s európskymi dodávateľmi je určite dobrou taktikou a na papieri vyzerá všetko veľmi sľubne,“ myslí si analytik Jiří Šimara z Cyrrusu.

Qoros svoj model GQ3, ktorý predstaví na autosalóne v Ženeve, prirovnáva ku Škode Octavia či Volkswagenu Passat.
Qoros pritom môže sláviť obdobný úspech, ako spomínaná automobilka GAC na minulotýždňovom autosalóne v Detroite. Podľa recenzií v zahraničných médiách má táto automobilka šancu na úspech aj u takých rozmaznaných zákazníkov, akými sú Američania. Podľa televízie BBC vyzerali doterajšie čínske premiéry len ako zaujímavosť, tentoraz však GAC zvolila veľký stánok a oveľa pôsobivejšiu prezentáciu. Do oslnivého imidžu detroitského autosalónu tak GAC pekne zapadol.

Vyjde to tentoraz?
Analytici sa zhodujú v tom, že nateraz môžu čínske automobilky preraziť hlavne cenou. „Slabou stránkou čínskych áut je ich nekvalitné spracovanie, neplnenie bezpečnostných štandardov a zlá povesť. Teda veci, s ktorými ešte pred desiatimi rokmi zápasili aj kórejskí výrobcovia,“ konštatuje analytik Jiří Šimara. Značky ako Kia či Hyundai spočiatku bojovali s povesťou škaredých áut slabej kvality, v súčasnosti sú však u Európanov obľúbenejšie než domáce značky. „Nebude trvať dlho, a Číňania si nájdu cestu k západným zákazníkom,“ dodáva.

Automobilky z Číny pritom debut v Európe spočiatku skúšali odkúpením zavedenej európskej značky, ako to bolo v prípade pôvodne švédskeho Volva. Automobilka Great Wall dokonca postavila svoju továreň v Bulharsku. No bezpečnostné testy potvrdili, že by s autami radšej nemala vychádzať na cesty.

Podľa analytikov čínske autá majú nádej na úspech, no zlá povesť ich bude prenasledovať ešte dlho. „Číňania musia v prvom rade zlepšiť manažment a časom sa môžu vypracovať napríklad na úroveň Kie,“ hovorí analytik Ivor Lehoťan. Svoju úlohu hrajú aj také maličkosti, ako je pomenovanie jednotlivých modelov. Tie sú pre európske ucho podľa analytikov neskutočne neatraktívne.

„No jediné, čo zatiaľ dokážu, je kopírovať dizajn. To však Európanom nemusí stačiť, najmä, ak skúšky v crash testoch dopadnú katastrofálne,“ upozorňuje analytik.