16.01.2013, 19:33

Renaultu vláda dovolí prepúšťať

Automobilka sa do štyroch rokov zbaví 7 500 francúzskych zamestnancov.

Renault, Snímka: REUTERS
Zdroj: REUTERS
Presúvanie výroby do lacnejších krajín aj prepúšťanie. Takto sa európske automobilky popasovali s najhorším rokom za posledné takmer dve dekády. Najhoršie pritom dopadli francúzski výrobcovia, pre ktorých je Európa kľúčovým trhom. Z biedy sa pokúša dostať aj Renault, ktorý dokonca najnovšie francúzskej vláde oznámil, že sa do štyroch rokov zbaví až 7 500 pracovníkov v krajine. A hoci v automobilke je väčšinovým vlastníkom vláda, jej posvätenie nepotrebuje. „Ak odbory podpíšu túto dohodu, nebudeme musieť zatvárať fabriky ani nútiť ľudí k dobrovoľným odchodom,“ povedal na tlačovej konferencii výrobný riaditeľ pre Francúzsko Gerard Leclercq.

Opatrná taktika
Plán Renaultu vyzeral spočiatku nerealizovateľne. Francúzska vláda sa totiž všemožne snaží udržať zamestnanosť za každú cenu. „Každá firma, ktorá sa vo Francúzsku odhodlá prepúšťať, sa automaticky dostáva pod tlak vlády a odborov, aby tak nerobila,“ priblížil analytik Jiří Šimara z Cyrrusu. Pripomeňme si napríklad Peugeot, ktorý žiadal o záchranu, no vláda mu pomoc zamietla. „Pätnásť percent akcií spoločnosti Renault vlastní francúzska vláda ako najväčší akcionár spoločnosti. Naopak, najväčším akcionárom Peugeotu je rodina Peugeot s 25-percentným podielom a General Motors so siedmimi percentami. Takže aj vo Francúzsku platí, že z cudzieho krv netečie, a v prípade Renaultu vlastné si nedáme,“ vysvetlil analytik Peter Bukov zo spoločnosti Capital Markets.

Renault zvolil opatrnejšiu taktiku, ktorá ho pred hnevom socialistickej vlády ochránila. Odchod tisícok zamestnancov naplánoval na štvorročné obdobie s tým, že pôjde o odchody do dôchodku a dobrovoľné výpovede. Ak sa teda francúzsky zamestnanec Renaultu rozhodne odísť, jeho pracovné miesto sa neobnoví. „Renault navyše sľúbil, že len čo sa jeho biznis zlepší, začne pracovníkov opäť prijímať. Takýto kompromis je pre vládu veľmi výhodný,“ dodal Šimara.

 

Hospodárske noviny

 Celý článok nájdete v zajtrajších
Hospodárskych novinách.